Als ik als muzikant The Beatles goed vroeger vond, in hoe verre ben ik dan vandaag de dag beinvloed?

Ik ben muzikant en ken bijna elk nummer van de Beatles op z'n minst meeneuriën.
Betekent dat ook dat als ik zelf speel mijn spel is beinvloedt door hun muziek?
Sommige hard rock gitaristen zijn beinvloed door Mozart, Bach etc. Dat hoor je ook terug in hun muziek.
Maar bij mezelf hoor ik dat zo niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Goede muziek is tijdloos en als je The Beatles echt goed vind weet je dat zelf wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van bij je geboorte wordt uw manieren van spelen beinvloed door karaktervorming. Alle belevenissen hebben invloed en dan is er de eerste muziek waarvan je u van bewust bent. Bij mij was dat op 8 jarige ouderdom. Muziek die in uw brein wordt gekerft. In uw geval de Beatles.
We moeten wel een onderscheid maken tussen na apen of kopiëren en echte invloed. Je spreekt hier over de beatles die u beinvloed hebben, maar ook de muziek die je niet graag hoort beinvloed je spelen. Ook is het mogelijk dat muziek die je vroeger graag hoorde, niet mooi meer is en andersom.
Het is ook goed mogelijk dat voor u mooie muziek u in de weg zit, omdat je die muziek in uw spel wil betrekken, maar dat dit niet mogelijk is door te moeilijk, niet gepast enz.
Geniet van het spelen en en de rest komt vanzelf ook de invloeden van buitenaf.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken dit, ik heb het ook. Wat je wel in moet bedenken is of je The Beatles dagelijks luistert, of dat je ondertussen naar andere bands luistert. Ik ken bijvoorbeeld elk lied van Nirvana en kan het ook meespelen. Toen ik net begon met het schrijven van liedjes, hoorde je duidelijk terug dat ik Nirvana luisterde. Nu jaren later luister ik veel meer verschillende dingen en die dingen stop ik nu in mijn eigen muziek, maar nog steeds ken ik alles van Nirvana.

Om een antwoord te geven op je vraag: ik denk dat je wel degelijk bent beïnvloedt. Al is het niet direct te horen, doordat je The Beatles goed vindt, ga je ook eerder andere soort muziek goed vinden in hetzelfde genre en komt het automatisch weer terug. Ik weet verder zelf niet wat voor liedjes je zelf maakt, maar wat ik van mijzelf en vele muzikanten om mij heen merk is inderdaad wat jij al stelt, dat alles wat je qua muziek nú bezighoudt, dat dat terug te horen is.