is een te zware versterker met lichtere speakers slecht, of huist te zware speakers op een te lichte versterker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
6.3K

Het beste antwoord

Om zaken wat beter te kunnen voorstellen, hier wat technische achtergrond:

Wanneer je te veel vermogen een speaker instuurt (je versterker is "te sterk", zal je speaker gaan vervormen. Dit klinkt als een soort geklapper dat je direct waarschuwt om de volume terug te draaien. Een speaker-conus (met daaraan de spreekspoel, hangt vrij tussen de buitenranden (meestal rubber of schuim) en een soort 'trampoline' aan de achterkant (achter de conus en voor het magneet). De stijfheid en andere fysieke eigenschappen bepalen het slingergedrag (en ook mede de frequentiespecifieke eigenschappen van de speaker). De speaker slaat dus soepel uit (naar voren en naar achteren als je het vanaf de voorkant bekijkt). wordt de speaker overbelast, zal die dus door zijn bereik "heenklappen". Met andere woorden, de beweging wordt niet meer bepaald door de eigenschappen van het matereiaal naar de fysieke afmetingen en dus hard uitklappen en de conus vervormen en naar binnen waarbij de spreekspoel tegen de achterkant van de magneet slaat. Gebeurt dit te lang en te hard, zal er uitendelijk schade ontstaan.

De andere situatie waarbij de versterker te 'licht' is:
(we gaan dan uit dat de versterker flink wordt uitgestuurd)
De mooie geluidsgolven (we nemen een sinus als voorbeeld) worden afgetopt. Er komen dus platte zijden boven en onder aan de sinussen. Dit houdt in dat de dynamische beweging van de speaker op een gegeven moment ophoudt (bijvoorbeeld bij het uitslaan) en daar even moet blijven 'hangen'. Hier is de speaker niet tegen bestand. Er komt als het ware kortstondig gelijkstroom op de spreekspoel. Dit is zeer schadelijk. Echter dit verschijnsel begint vaak subtiel en is daardoor in het begin nauwelijks hoorbaar. Hier schuilt ook het gevaar.
Het is niet per-se schadelijker, het is alleen moeilijker de grens te bepalen waar de schade an beginnen. Vandaar dat je meestal het zekere voor het onzekere kan nemen en deze situatie voorkomen. Zorg dat je nooit over de 50% gaat en check iig je ohmse eigenschappen van je speakers en of die aansluiten bij de specificaties van je versterker!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik. :p
ronaldP
11 jaar geleden
Ik denk meer Alan Lofft; en dat in zijn eigen taal....

Andere antwoorden (4)

beide is niet goed. Je moet ze goed op elkaar afstemmen om een goed geluid te krijgen of je apparaten niet kapot te blazen... Er mag wel een marge inzitten, dan heb je natuurlijk over zwaardere boxen met lichte versterker, dan andersom, want dan blaas je je speakers geheid op... Even goed laten informeren. Is het voor gewoon gebruik ( huis tuin keuken) of ga je semi/ professioneel werken? dj etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Technisch gezien kan het beiden. Een te zware versterker zal bij een erg hoog volume 'de speakers opblazen' (teveel spanning en einde spoel).
Andersom kun je bij te zware speakers niet veel slopen. De uitgangsversterker zou in theorie te warm kunnen worden doordat hij meer moet leveren dan hij kan, maar bij normale volumes zou het geen probleem moeten zijn.

Let wel: ik zie je met een transistorradiootje geen discotheek-installatie aansturen. Het vermogen om de magneten in beweging te laten komen kan dat ding gewoon niet leveren, maar kapot zal hij er niet snel van gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote disco-speakers op een klein transistorradio'tje gaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..gaat juist heel goed, hoewel je de boxen niet vol uitstuurt zullen ze door het hogere rendement die dergelijke boxen hebben meer geleid geven dan het kleine speakertje van de radio zelf.
De radio zal niet kapot gaan omdat zowel de eigen speaker als de discospeaker meestal dezelfde 8 ohm impedantie hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geleid = geluid. (T9)
zolang je het geluid niet zo hard zet dat het vervormt dan kan het geen kwaad.
Draai je harder dan zullen bij een te zware versterker de basspeakers kapot gaan, bij een te lichte versterker die vastloopt sloop je de tweeters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Precies, zodra de boel gaat vervormen (clippen) gaan de speakers kapot. +
Lees voer (zie bron).
Samenvatting:
The lesson in all this is that you can never have too much power, and that big amplifiers rarely damage speakers. Little amplifiers driven into clipping burn out speakers.