Wat is precies het verschil tussen luidsprekers en monitoren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
14.6K

Het beste antwoord

Een (studio)monitor is bedoeld om van dichtbij beluisterd te worden en heeft een zo vlak mogelijke weergave voor alle frequenties. Ook zijn monitors vaak actief, dwz dat ze een ingebouwde versterker hebben. Vanwege de toepassing in studios zijn ze ook wat robuuster dan "normale" luidsprekers. Wat betreft passieve monitors: daar zijn de verschillen met luidsprekers erg subtiel, en niets staat je in de weg om die in een huiskamer te gebruiken.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weergave tussen passief en actief (Los van ingebouwd versterker en scheiding) is als het goed er niet. (Even vlak)
Met name dit "vlak" weergeven geeft wel eens teleurstelling als men ze wil gaan gebruiken als "normale" speakers.
Normale speakers "kleuren" n.l. waardoor ze weer minder geschikt zijn als studio monitor.
Maar voor elk studio monitor geld dat je ze moet leren kennen. (Wat je daar hoort in vergelijking met ergens anders.) Vlakke speakers (monitors) zijn hierdoor makelijker te "leren".

Andere antwoorden (3)

Het woord monitor komt via het Engels uit het Latijn.
In het Engels was de betekenis in de 16e eeuw: oudere leerling die de orde houdt.

Het gaat dus om de betekenis 'in de gaten houden'.

In een orkest staan monitors (=luidsprekers) opgesteld, zodat de spelers horen hoe het klinkt en zodoende in de maat kunnen spelen.

Later is het woord monitor ook in zwang geraakt voor een beeldscherm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studio monitoren hebben als eigenschap (en MOETEN dat ook hebben) dat ze volkomen neutraal klinken. MAW ze maken het geluid niet mooier zoals HIFI boxen dat doen. Als er geen bas in de muziek zit hoor je die ook niet. Elke fout bij het mixen springt er enorm uit. En alleen door deze perfect zuivere weergave ben je in staat een goede studio-mix te maken. Zou je een mix op HIFI boxen maken klinkt hij geweldig. Ga je daarna je mix op een andere installatie luisteren is de kans groot dat hij absoluut niet klinkt. In zo'n active monitor zitten 2 gescheiden versterkers, 1 voor elke speaker. Zo'n box op zich is een precisie instrument, probeer ze dan ook niet zelf te maken het resultaat kan niet anders als teleurstellend worden. Zelfs tussen de dure studiomonitoren zit een hoop kaf. Een referentie speaker is de superbekende Genelec 1030. De Adam P11a is zelfs nog een tikkie beter. Let wel ik heb het hier over nearfield monitoren, de grote monitoren zijn in muren gebouwd en kosten zo 100000.- euro pst!

http://www.circuitsonline.net/forum/view/7964
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het simpelst gezegd zijn monitoren boxen om jezelf te kunnen horen omdat als DJ bv. de vloer anders niet goed kunt horen. De gewone boxen zijn richting en voor het publiek bedoeld.
Zo kun je je eigen dingen die je doet dus horen(=monitoren) .
Duidelijk toch?