Kan ik elke subwoofer bass kist gebruiken icm elke subwoofer driver?

ik wil van een 300 watt een 1200 wat maken door de driver te vervangen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee dat kan niet. Een subwoofer (de speaker zelf) heeft een kast met een bepaald aantal liter inhoud nodig om goed te kunnen werken. Daarnaast is de bouwwijze van de kast van belang. Een speaker die in een kast met baspoort hoort, kun je beter niet in een gesloten behuizing monteren. Er zou dan teveel tegendruk zijn, waardoor de lage tonen vervormd worden en de speaker kapot kan gaan.

Ik weet niet of je een sub voor een auto of voor in de woonkamer bedoelt (voor beide geldt overigens het zelfde), maar een goede leverancier kan bij een speaker de juiste inhoudsmaten en bouwconstructie van de kast geven. Daarbij komt eventueel nog dempingsmateriaal IN de speaker, bij de een moet dat wel en bij de andere weer niet.

Zomaar even de speaker omwisselen, gaat dus niet werken.

Een goede leverancier van zelfbouwluidsprekers is Speaker and Co in Rotterdam.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Echter subwoofers zijn het minst kritisch omdat het om een beperkt bereik gaat en de golven ook nog eens lang zijn. Van 300 naar 1200 is wel wat veel. Als die 300 krap in zijn jasje zat gaat het misschien toch mis.