Ik wil graag wat liedjes mixen, maar heeft misschien iemand een idee hoe je alleen aan de vocal kan komen, dus alleen de song en niet het geluid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (3)

Lastig. Een populair antwoord is dat de vocals in het midden zitten, en er zijn tooltjes die het midden eruit filteren en alles aan de randen zo veel mogelijk weghalen. Maar dit werkt niet full-proof. Als er een willekeurig instrument ook in 't midden is gepositioneerd krijg je die er ook bij.

Er is echter 'Melodyne', software waarmee je stukken klank uit je opname kan slopen, redelijk onaangetast (wat op zich best bijzonder is), maar dit proces is zeer tijdrovend om te doen.

Wellicht is 't sneller/beter om zelf op zoek te gaan naar een vervangende zanger(es).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melodyne is bedoeld om toonhoogte of lengtes aan te passen.
Niet om "iets" uit een opname te slopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt voor de one-track versie. Er is een Melodyne waar je *wel* elementen uit een opname kunt wegpoetsen. http://www.youtube.com/watch?v=93yXresJD4E
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee wist ik niet. Dank voor de info.
Maar heb je geluid aangehad?
Is leuk bij polyphonisch geluid (1 instrument met meerdere noten) maar wil je dit wel eens zien doen bij verschillende (neem piano en zang) gemixt bronnen.
Wat doet ie als de zanger en piano dezelfde toonhoogte produceren?
Je zou op zoek moeten naar de multitracks van het liedje.
Waarbij dus de boel nog niet "gemixt" is.
Afhankelijk van de opname kun je een poging wagen om de vocals er uit te filteren zoals hierboven genoemd.
Echter dit geeft meestal niet de gewenste resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan altijd via google zoeken naar acapella's. Zo doe ik dit zelf ook.
De kwaliteit is niet altijd even goed, maar dit kan je ook een beetje wegwerken in je muziekverwerkingsprogramma (zoals FL Studio, Reason, Cubase e.a)