Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er onderzoeken geweest of muziek verslavend kan zijn en wat was de uitslag?

Gewoon uit nieuwsgierigheid, de vraag zegt alles ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
760

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn zoektocht naar (wetenschappelijke) onderzoeken naar muziekverslaving is op niets uitgelopen.

Ik denk dat je ook niet echt van een verslaving kunt spreken, wanneer iemand gewoon heel erg van muziek houdt. Je kunt er niet dood aan gaan, en het zal je leven ook niet dusdanig beinvloeden dat je niet meer normaal kunt functioneren. Vaak als mensen dusdanig veel van muziek houden, dat ze bij wijze van spreken niet zonder kunnen, worden of zijn ze zelf muzikant.

Je kunt dus niet echt spreken van een verslaving. Een verslaving betekent dat je ergens afhankelijk van wordt, lichamelijk én geestelijk en dat je niet meer normaal in de samenleving functioneert.

Er zijn wél wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het éffect van muziek.

http://www.muziekmaaktslim.nl/Wetenschappelijke-onderzoeken.html

http://www.scientias.nl/waarom-muziek-ons-raakt/2268
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"en het zal je leven ook niet dusdanig beïnvloeden dat je niet meer normaal kunt functioneren" Nou als ik sommige Justin Bieber fans o.i.d soms 24/7 bezig zie met hun idool dan lijkt dat niet echt meer op normaal functioneren hahaha. Maar dat is meer een mening dan een feit. Muziek is fijn en veel mensen kunnen niet meer zonder maar het is net wat Inkie hierboven zegt niet echt een verslaving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets is pas een verslaving, als je het je leven beinvloedt. En wel dusdanig, dat je bijvoorbeeld niet meer werkt, je rekeningen niet meer betaald, jezelf verslonst, omdat je enkel en alleen maar met je verslaving bezig bent dus. Idolate fans van een popster, hebben hele andere "symptomen" ;-) Veel mensen kunnen niet zonder muziek, maar ze kunnen wel gewoon normaal leven en functioneren mét! Dat is het verschil.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding