Door veel te oefenen met solfège. Als je goed luistert leer je dan herkennen waar de klankkleur en -hoogte wijzigen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt gedeeltelijk. Met Solvege wordt het gehoor getraind. Maar niet alle klankkleur en hoogte wijzigingen betekenen dat er een ander akkoord wordt gespeeld. Daarnaast kan een akkoord op verschillende manieren worden gespeeld met een eigen klank, maar toch hetzelfde akkoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat mij betreft een plus. Zonder oefening én verstand van akkoorden kan je dit volgens mij niet horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.solfege.org/download/
Tuurlijk, gewoon tellen/turfen. Maar dan ga ik wel uit van echte concrete akkoorden. Er is nog een andere manier om 'akkoorden' te maken, en dat is door contrapunt toe te passen, dit hoor je veelal terugkomen in orkestmuziek (zowel oude als hedendaagse). Met contrapunt schrijf je lijnen, en uiteindelijk vormen die lijnen samen akkoorden, maar ze zijn nogal regelmatig aan verandering onderhevig.

Anders gezegd, een typische singer songwriter denkt: "Hier wil ik C-majeur", en boem het staat er. Een orkestrator zal eerder denken: hier een lijntje, daar een lijntje, daar nog een lijntje etc. ieder lijntje meandert op z'n eigen manier, met z'n eigen tempo. En her en der ontstaan dan akkoorden, bijvoorbeeld als ergens een C-E-G samenkomt. Dit impliceert dat er in muziek waarbij contrapunt is toegepast in potentie honderden akkoorden zitten, en ook nog rap achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaande van een simpel arrangement zal dat geen probleem zijn, naarmate het arrangement en het aantal instrumenten toenemen zal dat moeilijker worden.
Zelf heb ik als geluidsman in heel korte tijd een getraind gehoor gekregen omdat dan (in ons geval )complexe muzieksignalen in de juiste balans gebracht moet worden en als iemand de weg kwijt is, het instrument even geen deel van de weergave vormt, om hem weer in de mix op te nemen als de muzikant het spoor weer te pakken heeft.
Het horen van het aantal akkoorden is m.i. een kwestie van oefening naast een muzikale aanleg.
Bij grote orkesten is het natuurlijk moeilijker alle akkoorden te horen en de balans te bewaren.
Daarom zijn goede dirigenten begiftigd met een uitermate goed muzikaal gehoor, inzicht en het vermogen de juiste
balans in het orkest te bewaren/herstellen.
Dus ja, het is mogelijk, menselijkerwijs gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je horen met een goed getraind gehoor.
De hoeveelheid hangt af van de moeilijkheidsgraad van het nummer, zo zitten er in een Jazz nummer meer akkoorden dan in een smartlap.Om het te leren horen zijn
er verschillende methodes. Om te beginnen probeer eerst
eens het grond akkoord te vinden, vaak te herleiden naar
de toonaard. Staat een stuk in Gmaj. begint of eindigt het
ook vaak met dit akk. Ga dan een stapje verder door een
kwarttoon hoger te gaan, krijg je het akk CMaj. daarna een Kwint hoger, krijg je het Dmaj. akk. Je hebt nu al drie
akk. De andere akk. er omheen kun je hiervan afleiden.
door heel goed teluisteren. Dit kan het begin zijn !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het een eenvoudig liedje is zijn er minimaal 2 akkoorden.
Eerst moet je er achter zien te komen in welke toonladder het liedje staat. Je kunt dat horen door op de laatste toon je instrument te gebruiken. Ik gebruik altijd mijn gitaar of piano en zoek al luisterend naar de toon de toon op mijn instrument. Als ik bijvoorbeeld een C toon heb gevonden dan kan het liedje in A mineur staan of in C groot.
De twee toonladders heb minimaal 6 akkoorden.
Deze akkoorden moet je wel beheersen....
Bijvoorbeeld in de C toonladder: de C, F, G, AM, DM, EM...
Dus al luisterend hoor je of er majeur akkoorden in het liedje zitten of mineur akkoorden. Maar als het een blues of jazz liedje is dan wordt het een stuk moeilijker.
Ik raad je ook aan eerst mee te soleren, elke toon na te spelen en dan de akkoorden uitproberen en combineren.
Hoe weet ik dat de Akkoorden van C er zijn?
Door de tonen op een rij te zetten.
C D E F G A B C, dit is de toonladder van C
CEG is de akkoord combinatie voor het akkoord C
CFA is de akkoord combinatie voor het akkoord F
DGB is de akkoord combinatie voor het akkoord G
of te wel 1,4,5 plaats in de tonen rij
CEA ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,akkoord AM
DFA,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,akkoord DM
EGB,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,akkoord EM
of te wel 6,2, 3 plaats in de tonen rij
wanneer je bijvoorbeeld een vermoeden hebt dat het liedje in G staat dan zet je ook alle tonen *volgens do,re,mi,fa,so,la,si, do op een rijtje en je krijgt.
G A B C D E fis G
dan zoek je de akkoorden erbij
G akkoord
C akkoord
D akkoord
EM akkoord
AM akkoord
BM akkoord

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon muziek kennis en ervaring denk ik, maar ik kan je wel zeggen hoe je ze te weten komt zonder er ook maar iets van te weten ;-)

www.ultimateguitar.com

Vult de titel en artiest in en je ziet de accoorden ;-)