Waarom kan mijn grammofoon veel platen niet draaien?

Bij veel platen loopt ie vast.
Het gaat om een antieke koffergrammofoon met een slinger. Op het oog is er niets aan de hand en op een elektrische platenspeler doen ze het wel gewoon.
Wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Antwoorden (2)

stop ie er gewoon mee ?
bedenk wel die naald is nou niet bepaald geschikt voor hifi elpees deze is eigenlijk alleen geschikt voor zware bakeliet platen van 1920
misschien dat het gewicht van zeg maar platen die wat moderner zijn niet zwaar genoeg is
maar het is sowieso geen goed idee om die moderne platen op deze af te spelen.
die naald is eigenlijk gewoon te groot voor de groef
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij stopt na enkele tellen.
Het gaat gewoon om bakelieten 78 toeren platen.
Dus wat kan het zijn?
capthavoc
12 jaar geleden
tja dat is er toch iets met de veer ?
misschien slipt er iets in het mechaniek hoor je wel geluid terwijl hij stilstaat even je oor ertegen ?
of als hij een standje heeft voor meerdere snelheden dan die niet goed op zijn plek blijft ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik hoor geen bijgeluiden en de schuif voor de snelheden is traploos variabel tussen de 75 en 80 toeren.
ik denk dat of je veer die er voor zorgt dat je de constante snelheid van de 78 toeren plaat af is.er zit namelijk nogal verschil in dikte van die 78 toeren platen mischien de veer vernieuwen dan speelt die weer als vanouds