Hoe werden muziekinstrumenten vroeger gestemd?

Tegenwoordig hebben we bepaald: een A is 440 Hz. Met dat gegeven kunnen we met computers (zoals onze mobiele telefoon) nu onze muziekinstrumenten stemmen.

Maar hoe ging dat vroeger? Hoe werd een A bepaald? Waarschijnlijk met een fluitje, maar hoe werd de lengte daarvan bepaald? En daarbij heeft de temperatuur van lucht ook weer invloed op de toon van het geluid.

Kortom: hoe kon Mozart vroeger zijn piano stemmen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

De hoogte van de a hing af van plaatselijke gebruiken en de onveranderlijke stemming van kerkorgels.
Er is een heel artikel over in de bron.Bach gebruikte nog het plaatselijke orgel, Mozart paste zich aan aan de onlangs uitgevonden stemvork van het plaatselijke orkest.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nadeel van een orgel is inderdaad dat de toon sterk van de temperatuur afhangt. Op zich maakt het voor de muziek weinig uit hoe hoog de a precies is. De stemvork is overigens ook licht temperatuursafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stemvork werd in 1711 uitgevonden, dus de kans is groot dat Mozart er gebruik van heeft kunnen maken.