met welke programma kan ik van een mp3 een volledige karaoke-bestand maken,niet om stemmen te dimmen maar geheel karaoke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (2)

Een MP3 bestand is een geluidsbestand waarin alle informatie van twee sporen L en R zijn opgenomen.
Er is dus niet apart beschikking over de vocale tracks, er is dus ook geen enkel programma die de vocals geheel kan weglaten.
De enige mogelijkheid die dan nog maar een beetje werkt is het voice-killer effect dat je in programma's als Audacity kunt toepassen.
Dit effect werkt door het linker en rechter kanaal in tegenfase met elkaar te mengen, de geluiden die exact midden in het geluidsbeeld staan worden hierdoor verzwakt.
Alle stemmen (en galm van stemmen!) die niet in het midden zijn opgenomen kunnen dan ook niet verwijderd worden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Kort gezegd: er bestaat geen enkel programma waar dat mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel opnames waar je goed het verschil kunt horen in het linker- en rechterkanaal, zoals o.a. bij het volgende nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=xbuuNczNJ7Y
En zo staat 'ie ook op mp3.
Maar inderdaad, maar je een kanaal weghaalt, klinkt het niet echt lekker meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voice-killer werkt ook maar op een klein deel van de muziek, meestal is de galm van vocalen juist breed in het stereobeeld gezet, terwijl meer stemmen ook juist op verschillende plekken links en rechts gemixt worden.
Naar aanleiding van een eerdere vraag hierover ben ik eens gaan experimenteren met ongeveer 100 liedjes uit mijn eigen verzameling en vond er tenslotte maar twee waar het effect een enigszins bevredigend resultaat gaf, geen enkel liedje liet zich helemaal van de stem ontdoen.
hoe werkt die voice killer ?