ik heb een lage stem kan ik dan hoog zingen?

Hallo,
ik wil leren zingen maar ik heb een lage stem.
en als ik hoger wil zingen dan is het totaal vals.
heeft iemand een tip om proberen hoog maar zuiver te zingen of is dat onmogelijk?
ik wil eigenlijk niet op zangles gaan, maar als dat de enige oplossing is ga ik dat toch maar doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Antwoorden (7)

Zangles lijkt me toch het beste, want je kan je stem flink forceren maar het is niet goed voor je stembanden. Een leraar kan je leren hoe je beter of anders kunt zingen zonder flink last te krijgen van je keel en meestal kan de leraar zeggen of je stem geschikt om hoog te zingen. Luisteren naar zangers/zangeressen die hoog zingen, is ook heel belangrijk om te kunnen oefen.

Toegevoegd na 13 uur:
Trouwens waarom wil je eigenlijk hoog zingen? Misschien is een lage stem nog beter(ligt eraan van welk geslacht je bent). Een hoge of lage stem is niet zo belangrijk, wel dat je met gevoel zingt en vooral niet vals zingt. Zangers vertellen een verhaal door middel van zang, welk verhaal het ook is, het moet gewoon mooi klinken.
Doet me eigenlijk aan het verhaal van Sharon den Adel denken die zangeres van Within Temptation, die eerst ontzettend hoog zong en later last kreeg van haar stem waardoor ze de hoge tonen niet meer zo goed kon doen, met haar wat lagere stem kon ze langer goed zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yes! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!
het is een kwestie van trainen, luister maar b.v. naar Rob Halford en Ronnie James Dio. Zij hebben een lage praat stem en kunnen laag maar ook erg hoog zingen. Zangles is waarschijnlijk noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor! Ik heb zelf een lage spreekstem maar kan redelijk hoog zingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem dat jij hebt heb ik ook. Ik volg nu zanglessen en het gaat stukken beter. Als jij echt iets met je stem wilt zou ik dat zeker aanraden. Als je een piano hebt kun je als oefening een toets indrukken en dan proberen dezelfde toon te zingen. Zo leer je te intoneren. Je kunt bijvoorbeeld ook 'huilend/klagend' zingen op die manier leg je de woorden voor in je mond en krijg je meer een kern in je stem. Er zijn talloze andere tips die je kunt gebruiken om je (kop)stem beter te laten worden. Maar misschien is het een idee om het boek: 'zingen voor dummies' te kopen. Staat een heleboel informatie in. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan laag zingen of hoog je bent wie je bent bij artiesten is dat ook meestal heb je al vaak iemand met een lage stem hoog horen zingen ja kan wel water in je mond doen en gorgelen eerst hoog dan laag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een lage stem en heb hetzelfde probleem, maar mijn zus had dat ook en die is op iets van logopedie gegaan. Nu zingt ze echt supermooi, ook in het hoog. Misschien moet je even informeren of jij dat ook nodig hebt of zelf wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
By the way als je echt wil leren zingen kun je wel het best op zangles gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt drie (volwassen) mannenstemmen, bas, bariton en tenor en daarbij een paar varianten op de drie thema's, zoals counter tenor, lyrische tenor, etc. Heel enkel komt het voor dat een man een alt (vrouwenstem) heeft. In die varianten heb je een bepaald bereik die de stem karakteriseert. Een bas kan dus geen hoge C halen, een tenor wel.
Laat in overleg met een zangpedagoog je type stem vastleggen en leer dan zingen in dat bereik.
Hoog zingen bij een van die drie hoofdstemmen wordt soms gedaan door de kopstem te gebruiken. Zijn allemaal technische zaken die je moet weten/leren om goed te kunnen zingen. Lang niet iedereen kan goed leren zingen. Als je bv niet het verschil kunt horen tussen zuiver en vals zingen (die mensen heb je) dan is er geen zangtoekomst voor je weg gelegd.