Wat moet ik van de muzoiektheorie afweten als ik toegelaten wil worden op het conservatorium. Welke zijn handig om te lezen?

ik speel piano

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Antwoorden (5)

Als je Alma Musica van Henk Broekstra, Wolters Noordhoff leest, heb je alle basiskennis die je nodig hebt. Niet het nieuwste boek maar muziektheorie verandert niet zo veel.

Toegevoegd na 39 seconden:
ISBN 90 01 16903 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even in je profiel gekeken, en zie aan je leeftijd dat je nog alle tijd hebt, en dat het helemaal niet nodig is om je daar nu al druk over te maken. Besteed al je tijd en energie aan je pianostudie.

Als je in het laatste (of laatste 2 jaar) van je middelbare schoolopleiding bent aangekomen, kun je de voorbereidende klas van het conservatorium gaan doen. Om daar toegelaten te worden, wordt niet zo naar parate kennis gekeken, maar meer naar aanleg en motivatie.

Zit je eenmaal in de voorbereidende klas, dan krijg je precies dat voorgeschoteld, wat je nodig hebt om toelatingsexamen te doen. Je kansen om echt toegelaten te worden, na het volgen van de voorbereidende klas, zijn vele malen groter, dan zonder die vooropleiding. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt gehoortraining (solfege en zo) dan heb je gelijk. Maar de vereiste theoretische kennis kun je je in 1 jaar (en zeker in 2 jaar) prima eigen maken. Daarom schreef ik ook, dat de vraagsteller (hij is 13 jaar oud) zich vooral op het pianospelen moet concentreren. Want wat je daar jong leert is wel heel belangrijk.
Je moet een zekere basiskennis hebben van solfège en algemene muziekleer.
Ik weet niet of je nu les hebt op een muziekschool? Dan zou je kunnen vragen of daar ook theorielessen worden gegeven. Behalve leren uit een boek is de praktijk (herkennen van intervallen en drieklanken, dictee, van blad zingen e.d.) namelijk ook belangrijk. Ik begrijp dat je nog tijd hebt, maar alvast succes en vooral veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
solfege is zooo belangrijk en erg onderschat
Om toegelaten te worden op het Conservatorium van Utrecht moet je een theoretisch en een praktisch examen afleggen. Via dit Conservatorium kun je ook hulp krijgen bij de voorbereiding op dit examen. Bijvoorbeeld door de DVD Fundamentals te bestellen. Die kost 30 euro en is bedoeld voor zelfstudie. www.hku.nl
Als je beide examens goed doet, kun je naar de bachelor opleiding en kan je het vooropleidingsjaar gewoon overslaan. Bedenk wel dat je nog zo goed kan zijn in het pianospelen , als je van theorie niks kan, word je niet aangenomen. Muziekscholen helpen trouwens ook vaak bij de voorbereiding op het toelatingsexamen , zeker als je ook nog eens in een talentenklas zit. tegen die tijd kun je ook een conservatorium student inhuren om je een paar lessen te geven. Verder zou je ook nog bij alle conservatoria die je kent proefexamens kunnen aanvragen om te zien welke stof je al beheerst en waar je nog aan wil werken. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, altijd handig om veel kennis op te doen als je zo enthousiast met muziek bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk conservatorium? Zelf drum ik, speel percussie en speel ook piano! Ik zit in 4 havo op de Voco. Op het conservatorium Maastricht krijg ik 1x per week drumles.

Voor auditieve vaardigheden moet je op de site kijken van het conservatorium waar je heen wilt gaan. Meestal staat er wat je moet weten en er staan digitale proefexamens op. Als 'auditie' voor het conservatorium moest ik spelen en moest ik wat zingen van blad. Helemaal niet moeilijk dus!!

Succes met de voorbereidingen!!

Gr, Mees