Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet je betalen om een cover cd te maken?

ik was benieuwd of het geld kosten om van een zanger of zangeres het zelfde lied uit te brengen. en dan heb ik het niet over cd opnemen maar, kosten voor de zanger.
want je ziet ook verschillende cover op youtube staan van mensen. ik hoop dat het zo duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
948

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja

Indien je het nummer met dezelfde tekst en muziek uitbrengt binnen tien jaar na eerste verschijning moet je rechten betalen aan zowel de auteur(s) als de artiest.

Is het nummer ouder dan tien jaar moet er worden afgedragen ten behoefte van de auteurs.

Is het lied ouder dan 100 jaar is het (meestal) rechten vrij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zal in ieder geval toestemming moeten vragen. Als je die toestemming krijgt zal het vaak zo zijn dat je daarvoor moet betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na dat de artiest zijn nummer heeft verkocht op de markt en al lang niet meer in is voor de jeugd van nu. Mag volgens mij na 25 jaar een nummer geheel coveren. Ik ben zelf 23 jaar en ik luister naar alle oer oude muziek en alle nieuwe muziek omdat alle muziek geweldig vindt. Maar dat komt door me grootste hobby en dat is muziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding