Hoe komt het dat zingen ontspant?

Ik bedoel, na een avond zingen voel ik me weer top! Maar er zijn zat dingen waarna ik dit niet ervaar...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (9)

Omdat zingen in mijn visie een vorm van het afreageren van negatieve factoren is. En hierdoor heeft zingen een positieve invloed op je verdere doen en laten. Dit is tenminste mijn ervaring met zingen. En daarom heb ik thuis en op kantoor ook altijd RadioNL aan staan. Want dan kan ik lekker meezingen en dan heb ik de hele dag zo'n 'Alfred Jodocus Kwak' effect...

"Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk etc."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zing niet,

Het lijk me dat je met zingen ook delen van je lichaam echt moet ontspannen om een mooi geluid te kunnen maken.
Je spieren moeten ontspannen zijn en los.
Zoals de keel, je mond, je middenrif, je buik, je benen, je bekken.
Bovendien geeft je stem geluid, trilling. Deze trilling helpt ook om spieren los te trillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hierboven staat, maar het komt óók nog, omdat je je ademhaling bewust anders gebruikt als je zingt. Bij ontspannende sporten als bijv. yoga wordt óók altijd de aandacht op de ademhaling gelegd, en bij zingen doe je dat ook.
Ook dat je met meerdere mensen samen iets moois maakt, geeft een tevreden, ontspannen gevoel, omdat je het allemaal voor je plezier doet, en dat geeft een fijn gevoel van "wij horen samen".
En zingende mensen hebben niets kwaads in de zin, en dat voel je ook, diep in je.

Slecht vertaald uit het Duits:
Waar men zingt, ga daar rustig bij zitten
Slechte mensen hebben geen liederen
(Wo mann singt, da läszt Dich ruhig nieder -
böse Menschen haben keine Lieder)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor het voor mijn belabberde Duits goed vertaalde zin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nazi's zongen overigens ook graag, het Horst Wessel lied, Wir wollen gegen Rusland fahren, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en de Engelsen zongen We're gonna hang our washing on the Siegfriedline, have you any dirty washing, mother-dear?
Is het feit, dat jonge jongens oorlogen ingestuurd worden, en zingen, een reden om NIET te zingen???
Je klinkt hier als Willem-Alexander : 'n beetje dom.......
Ik ervaar dat bij mantrazingen.

Het komt omdat je "uit je hoofd gaat".
Minder denken, veel diep ademhalen kunnen tot een grote mate van ontspanning leiden.
Ook is ontdekt dat er bij samenzingen een chemische stof vrijkomt die een euforisch gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je automatisch iets zingt wat jij zelf mooi vind, dan kun je ook je emotie er in leggen en dat is bevrijdend.
zo zie ik het tenminste, maar wel voor privezingen dan want voor een grote groep word het bij mij al snel stress i.p.v. onspannen. haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zingen is gezond. Zie dit artikel.

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-gezondheid/3941-zingen-is-gezond.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met zingen krijg je ook geen commentaar terug.
je bent totaal in je eigen wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zingen uit je jezelf, je schoont jezelf als het ware op omdat het uit je gaat, je put gaat leeg. Je krijgt ruimte voor andere dingen dus je krijgt energie.

Als je dingen doet waar je moet incasseren stroomt het putje weer vol en dit geeft een moe gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het geldt voor alle hobbies. Je vind het leuk om te doen, je concentreert je erop en vergeet zodoende alles om je heen...