wie heeft de radio uitgevonden?

ik moet een spreekbeurt houden over de radio maar ik vind nergens wie de radio heeft uitgevonden.
misschien kan je me helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ik vind nergens wie" nooit van Google gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. Tesla, Marconi en Popov waren ongeveer tegelijkertijd bezig met het versturen van elektrische signalen over een grote afstand. http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niet uit wie een radio uit vind!!
je kan hem beter aan vinden, heb je meer aan. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De radio groeit aan een boom en is dus niet uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha.
heel grappig: de radio groeit aan een boom.
als ik dat in m'n spreekbeurt zeg dan krijg ik vast een 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt nog altijd een 1 voor de moeite.

Antwoorden (5)

In Italië werd Marconi's werk niet op prijs gesteld en daarom ging hij naar Engeland. Daar wist hij grotere afstanden te overbruggen en kon hij in 1901 een bericht over de Atlantische Oceaan sturen. Er kan echter niet gesteld worden dat een van bovengenoemden de uitvinder van de radio is. Daarvoor is zowel een zender als een ontvanger nodig, en deze bestaan elk weer uit verschillende onderdelen die ieder een eigen ontwikkeling hebben doorgemaakt. De antenne, een belangrijk onderdeel, is echter wel een uitvinding van Marconi. Otis Pond, een ingenieur die voor Tesla werkte zei ooit, "Het lijkt erop dat Marconi het idee van jou heeft." Tesla antwoordde, "Marconi is een goede man. Laat hem doorgaan. Hij gebruikt 17 patenten van mij." Toen Marconi de Nobelprijs in 1909 kreeg, was Tesla woedend. Echter was het pas tot 1943 -enkele maanden na het overlijden van Tesla- dat Tesla uiteindelijk toch het patent heeft gekregen op de uitvinding van de radio met als nummer: 645,576.

In enkele jaren tijd werden onder leiding van Marconi steeds grotere afstanden overbrugd:

1899 de eerste radioverbinding over het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk.
1901 de eerste transAtlantische radioverbinding tussen Groot-Brittannië en Newfoundland.
1919 het eerste Nederlandse radioprogramma. Initiatiefnemer en presentator was omroeppionier ir. Hanso Schotanus à Steringa Idzerda, die de uitzending vanuit zijn woning in Den Haag verzorgde.
In het begin werd radio alleen gebruikt als middel om morsesignalen uit te zenden. Door de uitvinding van de elektronenbuis in 1906 werd het mogelijk werkelijke geluiden uit te zenden. Berichten konden nu rechtstreeks ingesproken worden en hoefden niet meer in morsecode vertaald te worden. Na de ontwikkeling van de transistor in 1947 werd het mogelijk veel kleinere ontvangers te bouwen, die tevens minder energie nodig hebben om te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net voor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je antwoord is ook nog vriendelijker dan het mijne. Plusje! ;)
Je hebt wel erg hard gezocht he?

In de onderstaande link vind je het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik eb daar op gezocht maar daat stonden er 2 namen en er stond dat er twijfel was wie de radio heeft uitgevonden!
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. Tesla, Marconi en Popov waren ongeveer tegelijkertijd bezig met het versturen van elektrische signalen over een grote afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia zegt:

"In 1895 wilde Nikola Tesla als eerste een demonstratie geven om elektrische signalen over een grote afstand te versturen. Helaas vatte zijn werkruimte vlam en kon hij het experiment niet uitvoeren. In hetzelfde jaar lukte het Guglielmo Marconi (1874-1937) wel om als eerste een radioverbinding van enkele kilometers te maken met een zelfgemaakte zender en ontvanger die was gebaseerd op een oscillator van Tesla's ontwerpen.

In Italië werd Marconi's werk niet op prijs gesteld en daarom ging hij naar Engeland. Daar wist hij grotere afstanden te overbruggen en kon hij in 1901 een bericht over de Atlantische Oceaan sturen. Er kan echter niet gesteld worden dat een van bovengenoemden de uitvinder van de radio is. Daarvoor is zowel een zender als een ontvanger nodig, en deze bestaan elk weer uit verschillende onderdelen die ieder een eigen ontwikkeling hebben doorgemaakt. De antenne, een belangrijk onderdeel, is echter wel een uitvinding van Marconi."

Daarna is er nog een stukje waarin staat dat Tesla woedend was toen Marconi de Nobelprijs kreeg omdat hij vond dat Marconi het idee gejat had. Uiteindelijk heeft Tesla wel patent gekregen op de radio. Ik zou dus zeggen dat Tesla hem heeft uitgevonden, maar ook Marconi is het vernoemen waard.

Toegevoegd na 57 seconden:
Ik zie nu dat er al drie antwoorden zijn die ongeveer dezelfde informatie bevatten. Hoezo "ik vind nergens wie de radio heeft uitgevonden"?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik eb daar ook op gekeken zoals ik bij et 2de antwoord zij en daar stond er dat er twijfel was tussen 2 mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan zeg je toch dat het niet duidelijk is wie de radio heeft uitgevonden en noem je beide namen? Je vindt heus niet een compleet andere persoon die opeens de radio schijnt uitgevonden te hebben als Wikipedia zegt dat er twijfel is tussen twee mensen.
De uitvinding van de radio (1895) is een collectief werk, die begint vanaf de ontdekking van elektromagnetische golven, de uitvinding van de telegraaf, en leidt tot de eerste gebruikte materialen om draadloos te communiceren. De Italiaanse natuurkundige Guglielmo Marconi wordt beschouwd als de vader van de radio-uitzendingen en radio, maar zijn uitvindingen zijn geïnspireerd door ontdekkingen van vele voorgangers: Hertz, Popov, Branly en Lodge.
Amadea