Hoe worden de liedjes uit de top 40 nu eigenlijk gekozen?

Ik bedoel, kunnen mensen ergens stemmen of gaan ze kijken waarvan de meeste Cd's zijn verkocht.
Of misschien wel helemaal iets anders. Ik zou dat wel graag willen weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.7K

Het beste antwoord

Net als de andere hitlijst in Nederland (de Mega Top 50) wordt de Top 40 samengesteld op basis van verkoopcijfers én airplay: hoe vaker een lied gedraaid wordt, hoe hoger dit in de Top 40 staat. Vóór 1 juli 1999 was de Top 40, net zoals de Single Top 100 tegenwoordig, enkel en alleen op de wekelijkse verkoopcijfers gebaseerd. Sinds de Top 40 van 10 juli 1999 wordt airplay meegeteld. De Top 40 kent een andere weging van verkoop en airplay dan de Mega Top 50. Sinds 2003 worden legaal gedownloade singles ook in de samenstelling van de Top 40 meegewogen.

De huidige samenstelling van de hitlijsten, een combinatie van verkoop- en airplaygegevens, kan omstreden genoemd worden. Velen vinden het niet objectief dat de airplaycijfers van de radio- en televisiestations worden meegeteld om de invloed van de dalende singleverkoop op de Top 40 te beperken. Ook is door de veranderde samenstelling een historische vergelijking van artiesten lastig; sinds de wijziging komt het bijvoorbeeld veel vaker voor dat een plaat op nummer één binnenkomt in de Top 40.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Top 40 wordt samengesteld door middel van het “cross counter verkoopinformatiesysteem”. Dit zijn alle verkopen aan de consument: singles die mensen in de winkel kopen, mp3’s die legaal worden gedownload en liedjes die op de radio worden gedraaid. Al deze gegevens worden bijgehouden.

Elke week wordt gekeken hoe vaak een single is verkocht, gedownload en gedraaid op de radio. Daaruit wordt de Top 40 samengesteld.