Hebben die zangers/zangeressen een goede techniek?

Ik hoor veel (beroemde) zangers en zangeressen op de radio die volgens mij een verkeerde zang techniek hebben.
Je hoort hun dan tijdens ademhaal momenten echt "snakken" naar adem. Echt een flinke teug lucht naar binnen halen voor de volgende zin.
Ik hoorde van een zang pedagoog dat dat valse lucht heet. Wat op den duur stem problemen geeft.
Opera zangers/zangeressen doen dat niet.
Hebben die wél een gedegen zang techniek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Operazangers en -zangeressen hebben allemaal een langdurige klassieke opleiding achter de rug: conservatoriumopleiding en jarenlang zangles daarvóór en daarna. Daarin nemen ademtechnieken een belangrijke plaats in. In de operawereld is het niet "in" om gebruik te maken van valse lucht.

Popzangers kunnen eveneens een goede (pop)zangopleiding hebben, jarenlang zangles en al dan niet conservatorium. Het kunnen ook zangers zijn met minder zangles. Zonder enige zangcoaching zal naar mijn idee niemand het redden op dat niveau, al is het maar om de stem te leren sparen. In de popwereld is het "in" om gebruik te maken van valse lucht. Het zal afhangen van het niveau van educatie of of de popzanger hiermee zijn stem verknalt of dat hij/zij weet hoe dit te doen zonder nadelige effecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die moderne zangers hebben wel een goede techniek, anders zouden ze het nooit zo lang uithouden. Die valse lucht gooien ze er expres tussendoor voor het dramatische effect, dat vinden mensen mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zangpedagoog zal best gelijk hebben. Hij heeft er verstand van, en heeft er voor gestudeerd.

Het is fijn om een goede zangtechniek te hebben. Je zingt beter, mooier en je schept de mogelijkheden om verder te komen, met b.v. lastiger te zingen repertoire. En als je veel zingt, heb je minder kans op stemproblemen.

Toch zal dat allemaal voor de zangers en zangeressen die jij op de radio hoort, niet zo'n probleem zijn. Die "valse lucht" daar maken ze geen punt van, en de fans vinden het -inclusief de valse lucht- allemaal prachtig. Als ze een standaard-repertoire hebben, en ze zijn ook niet 365 dagen per jaar op tournee, dan zijn stemproblemen ook niet snel te verwachten. Ze hebben dus volgens de zangpedagoog geen goede techniek, en doen veel dingen "fout", maar ze redden zich uitstekend.

Bij alle takken van kunst heb je dit soort "problemen". Om zomaar een willekeurig voorbeeld te noemen. De mensen die echt verstand hebben van literatuur vinden de boeken van Saskia Noort ook niet zo goed. Geen goede schrijftechniek, en de stijl daar valt ook het nodige op aan te merken. Saskia Noort is daar niet erg van onder de indruk, en de mensen die haar boeken verslinden ook niet. Haar boeken gaan als warme broodjes over de toonbank.

Er is altijd een soort spanningsveld tussen de mensen met een gedegen opleiding, die niet aan de bak komen, en mensen die uiterst succesvol zijn, en volgens de kenners alles fout doen. Het beste kun je dan ook een goeie opleiding volgen EN succesvol zijn. Ben je in een keer van al het gezeur af ;-)