Als je een band hebt met vrienden, wat zijn tips, trucs, benodigdheden om er ver mee te komen. En hoe ga ik dat aanpakken. Wanneer al beginnen daarmee

?

(Het vraagteken paste er niet meer achter )

Toegevoegd na 1 uur:
Oh wat dom. Ik zie nu pas dat je ee vraag kan lezen als een band, relatie met vrienden. Mijn intentie was echter een muziek-band. Sorry voor de onduidelijkheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Ik zou gaan netwerken: Zet jezelf en je band op de kaart; meld je aan op zoveel mogelijk vrienden/netwerksites Facebook, MySpace etc..., Ga naar bands waar je geïnteresseerd in bent spreek met zoveel mogelijk metalheads en hun interesses en vooral héél véél oefenen met je band in de oefenruimtes. Na veel oefenen en een demo'tje en flyers kan je om te beginnen eens in bevriende rockcafés waar ook een podium is vragen aan de eigenaar een avond komen spelen voor een half uur ook al levert je dat dan niet op; je zet je band op de kaart en daarbij ook zoveel mogelijk mond op mond reclames tegen je vrienden en diens vrienden regelen etc... Als je echt ver wilt komen moet je het wel serieus nemen. Op den duur door het netwerken en de juiste mensen tegenkomend kan je al heel ver komen. Ik heb een tijdje een onbekend metalbandje gemanaged, maar dat liep op niet uit door onwillendheid en de band steeds andere leden had. Een sterk fundament is wel de basis. Wees trouw aan jezelf, je vrienden en vooral je muziek. Sta sterk in je schoenen je moet zeker weten dat je het wilt. Succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
Wilde nog even zeggen dat de eerste jaren als jullie serieus bezig zijn het jullie eerst alleen maar geld kost want alle promotie komt uit eigen zak; demo's/flyers maken, oefenruimte bekostigen etc. wat jullie nu waarschijnlijk al doen. Qua Dat is misschien zuur, maar zo werkt het altijd met moeite doen óm bekend te worden en dat is het maar afwachten óf er iemand is die in jullie gelooft, dus nogmaals bloed zweet en tranen. Over instrumenten moet je je niet druk maken als je alle apparatuur al hebt; zolang het maar werkt; het duurdere spul komt later wel. Vergeet trouwens niet om lol te maken met elkaar, ook belangrijk! \m/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn geen pasklare regels te geven, over hoe jij met je vrienden om moet gaan. Dat is helemaal afhankelijk van jullie karakters. Vanaf het eerste contact ben je al bezig om bij je vrienden in de smaak te vallen, en zijn jou vrienden bezig om bij jou te scoren, ook al merk je dat zelf niet. Ga je in elk geval niet beter voor doen dan je bent, want dát breekt je t.z.t. op.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel over de band
Spreek vaak hun naam uit, en luister naar ze.

Zo waarderen mensen je sneller en beter, geef ze eens een schouderklopje (mee oppassen, mensen moeten je wel waarderen)

Maar het belangrijkst: je eigen naam klinkt als muziek in de oren. Dus zeg niet: ,,Wat vind je daarvan?'' Maar: ,,Bert, wat vind jij daarvan?''. Je zal meteen zijn aandacht trekken, en je spreekt zijn naam uit! Ga geen lange verhalen vertellen over metal muziek of dingen die hen niet boeien maar jij super interessant vind, daar hebben zij niks aan. Luister naar hun, je hoeft niet persé interesse te tonen als je maar luistert, erop reageert en overeenstemming zoekt.

Volg ze niet overal naartoe, je hebt ook nog een eigen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je vriendenkring in muziekwereld uit te breiden, regel optredens en op de optredens praat je met andere en kan je mischien al volgende optredens vaststellen of bands leren kennen waar mee je kan optreden bv....

De beste manier is om gewoon veel kennissen op te bouwen door je optredens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je vrijwilligerswerk zodat je in contact komt met muzikanten. Contact leggen met fans tijdens concerten van andere bands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kommenekaasie! Communicatie dus, is de grootste tip.
Maak heeeeeeeeeel duidelijke afspraken over de spullen en het geld.

Maak ook duidelijke afspraken over wie de leiding heeft. Vrienden of niet, muzikanten zijn eigenwijs en hebben lange tenen. Meningsverschillen over muzikale uitvoering o.i.d. zijn onvermijdelijk, al ben je 100X vrienden. Is er ruimte voor muzikale kritiek? De muzikale ontwikkeling van de band kan stagneren als 1 of meer vrienden/bandleden aan hun muzikale plafond zitten. Hoe ga je daarmee om?

Is die ruimte er niet, zorg dan voor een muziek-coach. Iemand die buiten de band staat heeft geen dubbele pet op. Van zo’n iemand neemt men sneller kritiek aan dan van een bandlid die ook nog vriend is.

Staan de neuzen dezelfde kant op? Je wilt ver komen met je band; bedoel je ver in de tijd, of ver op de hitlijsten? Hoe groot is de commitment dan van een ieder? Is er ruimte om elkaar daar op aan te spreken? Kies je ervoor om vrienden te blijven of om een band te blijven? Het een kan het ander onder druk zetten, waarbij je voor 1 van beide moet kiezen.

Wanneer hiermee beginnen? Vanaf het begin. Ben je al begonnen? Kaart het direct aan.