Kan je een deur echt openmaken met behulp van een bankpas, paperclip of haarspeld zoals ze dat altijd in de films doen?

Gewoon uit nieuwsgierigheid ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Veel voordeursloten hebben een dagschoot en een nachtschoot.
De dagschoot heeft een schuine kant zodat de schoot bij het dichtdoen van de deur vanzelf in het slot schiet.
Als je met een bankpas deze schoot door de kier tussen slotplaat in het kozijn en slot weet terug te duwen dan kun je de deur zo openen.
Deze bezigheid staat bij junks bekend als "flipperen".
Als de rechte nachtschoot in het slot gedraaid is kan je deze meyhode niet gebruiken.
Een deur kan voorzien worden van anti-diefstal strips zodat de kier bedekt is zodat flipperen onmogelijk is.

Toegevoegd na 21 minuten:
Voor het openen van sloten met paperclips of haarspelden heb je meer gereedschap nodig: behalve het terugduwen van de pinnetjes in de cilinder moet je ook een tool hebben om de cilinder te draaien.
Dat zou met een schroevendraaier kunnen, maar er zijn ook speciale tooltjes voor.
Je moet met het extra gereedschap een continue draaikracht op de cilinder kunnen uitoefenen terwijl je met de paperclip de pennetjes 1 voor 1 in de juiste positie probeert te drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met een bankpas is het mogelijk als de deur niet op slot zit. Als je hem dan tussen de deur en het kozijn steekt gaat de deur open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waarbij het dan ook nog een simpel insteekslot moet zijn...
Dan zou je met het pasje de schoot {het gedeelte dat naar binnen en buiten gaat als je de klink beweegt} naar binnen moeten duwen met het pasje. Het is wel mogelijk maar met de nieuwste sloten gaat het niet meer zo makkelijk.En zoals roland al zei de deur mag niet op slot zitten of de dievenklauwen erop zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met stevige haarspelden ed. kun je ouderwetse (yale,lips) sloten wel open krijgen. Je moet elk "controle" balletje dat normaal door de sleutel weg geduwd wordt met een haarspeld weg kunnen duwen.
Moderne sloten gaat dat niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is echt mogelijk. Maar het wordt in films erg overdreven. Het openen van een slot, wat men ook wel lockpicking noemt is zeer onvoorspelbaar.

Het verschilt per slot hoe gevoelig het slot is voor deze technieken. Lockpicking is een samen spel van twee verschillende elementen die beide zeer precies moeten worden uitgevoerd.

1. Met de spanner brengt met een lichte roterende druk uit op het slot waardoor de pinnen kunnen worden vast geklemd.

2. Met de lockpick is het vervolgens de taak op deze pinnen naar de juiste positie te brengen die normaliteit door de sleutel naar deze positie worden gebracht.

Zie voor meer informatie de site vermeld als bron.