Heeft de DVD film ook al de Amerikaanse 30 cm beeldplaat verdrongen?

Beeldplaten zijn in Europa eigenlijk nooit echt populair geweest. In de USA en japan waren ze veel populairder. Dit is deels te danken aan het feit dat per Europees land de platen voorzien moetsen worden van ondertitels. In de duitssprekende landen was de markt al iets groter omdat daar altijd nagesynchronieerd werd.

Ik bedoel de Amerikaanse markt daarmee.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De DVD is ontwikkeld met de gedachte dat het een einde moet maken aan de verschillende indutriele standaarden: microcasette, audio cd, video cd, cd-rom, VHS, laserdisc, DAT, minidisc, enz.

Of de Amerikanen en Japanners dit nu leuk vinden of niet: de productie van de oudere apparaten stopt gewoon. Daarbij zijn films op DVD van een heel wat betere kwaliteit dan die op een laserdisc. Er pas gewoonweg veel meer informatie op. Zeker met de populariteit van HDTV in die landen schuif je dan al snel je ouderwetse laserdisc aan de kant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik herinner me dat we een apparaat van Philips in de testfase een aantal weken hebben geprobeerd (eind jaren 70). Een hele uitvinding was dat toen. Het is er hier nooit echt doorgekomen, althans niet voor de consument. Ik denk dus idd dat de DVD het beter gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je antwoord mankeert niets aan hoor maar ik bedoelde eigenlijk de Amerikaanse markt.
Dit formaat is beter bekend onder de naam LaserDisc volgens mij. Om deze af te spelen heb je een speciaal apparaat nodig. De DVD heeft het standaard 12cm formaat van de ingeburgerde cd en wordt dus ook makkelijker geaccepteerd. ze zijn makkelijk te bewaren en iedereen heeft wel een dvd-speler staan.

Verder zijn het natuurlijk de grote ondernemingen die erachter zitten. vele superieuere technieken zijn simpelweg verdrongen doordat sommige fabrikanten simpelweg hun standaard doordrukken en afdwingen. Denk maar aan de DCC van Philips die het onderspit moest delven tegen de MiniDisc van Sony. Recenter is de Blu-Ray als winnaar uit de bus gekomen tegenover de HD-DVD.