Wat is het verschil tussen eng en griezelig?

Er zit een verschil tussen deze twee begrippen: een man die je in elkaar slaat is eng, maar niet griezelig. Maar wat is precies het verschil volgens jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als we Van Dale moeten geloven is 'eng' in de betekenis 'griezelig' een woord dat met name meisjes gebruiken:

Eng:
5. (m.n. meisjest.) een licht gevoel van angst gevend, syn. griezelig; een eng beest; een enge vent

Griezelig:
Een gevoel avan afgrijzen, walging verwekkend, syn. huiveringwekkend, ijzingwekkend: een griezelig gezicht; een griezelige wond; griezelig van iets zijn, ervoor huiveren.

"Griezelig" is dus 'meisjeseng' in hevige mate.
11 jaar geleden
Griezelig is iets waar je van schrikt, omdat het onverwacht komt. Dat wat gebeurt in een spookhuis, of bijvoorbeeld een spin die ineens aan een ragdraad naar beneden zakt.
Eng is iets wat in een toestand zit die altijd afschrikwekkend is. Een donkere steeg, een horrorfilm. Eng kan trouwens ook nog een andere betekenis hebben, namelijk: nauw.
Amadea