Kan een 9 watt led lamp in een 42 watt plafonniere?

Ik heb een plaffoniere gekocht, en op de doos staat kogellamp max 42 watt. Nou vroeg ik me af of ik hier een 9 watt led lamp in kan doen. (volgens de gamma medewerker kon dit niet?)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Kwa warmte en vermogen kan het wel.
Als fitting zelfde is.
9 watt led is wel veel licht, vergelijkbaar met 75 watt kogellamp.
Pieterke
2 jaar geleden
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/welke-moderne-lamp-komt-overeen-met-mijn-oude-gloeilamp/205/
Pieterke
2 jaar geleden
@ Turfgraver: Op de doos staat kogellamp max. 42 Watt en vraagsteller wil er een 9 watt led lamp in doen, wat gelijk is aan een 75 watt kogellamp. U zegt dat dit wel kan. Hoe zit dan dan? Daar ben ik benieuwd naar. Ik zat laatst nl. met een zelfde vraag.
Utrecht
2 jaar geleden
Een 9W LED lamp geeft evenveel licht als een 75W lamp. Niet evenveel warmte; een gloeilamp is erg inefficient en zet minder dan 10% van het opgenomen vermogen om in licht; de rest als warmte. Een LED lamp is veel efficiënter en levert verhoudingsgewijze veel meer licht per Watt.
In traditionele armaturen is het maximale vermogen gebaseerd op de hoeveelheid warmte die de lamp levert.
Dus als er staat: max 42W, dan mag er een gloeilamp in van max 42W die dus ongeveer 38W warmte levert. Een LED lamp van 9 W levert (uiteraard) minder dan 9W warmte en is dus prima te gebruiken in deze armatuur.
Zo moeilijk is dit allemaal niet: havo 3 natuurkunde.
Pieterke
2 jaar geleden
@Utrecht: Bedankt voor de uitleg. Maar ik heb geen havo3 en geen natuurkunde gehad.

Antwoorden (1)

In principe kan er een led-lamp in je plaffoniere. Het dient wel te passen qua fitting en formaat van het lampje. Een kogellamp is een klein lampje. Er bestaan wel led-lampen in kogellamp-formaat, maar volgens mij zijn dat altijd lampen met een laag wattage. Een led-lamp van 9 watt is denk ik te groot om in de plaffoniere te passen (en geeft bovendien erg veel licht!). Kies een led-lampje dat kleiner is van bijvoorbeeld 4 watt. Ook dan is het een kwestie van formaat van het lampje of het wel of niet past (en of de kap van de plaffoniere er nog op kan).

Sluit je de plaffoniere aan op een dimmer-schakelaar, dan dien je er rekening mee te houden dat niet elke dimmer goed werkt in combinatie met een led-lamp.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, de fitting van de plaffoniere is E27 en die van de 9 watt led ook. Als het goed is zou die in de plaffonierre moeten passen qua grote. (het is een ruime plaffoniere, heb er meerdere hangen in mijn woning met philips hue lampen er in) Qua licht wil ik juist dat hij zo fel mogelijk is want hij is bedoeld voor in de keuken. Maar u denkt dat die 9 watt led lamp dus gewoon er in zou moeten kunnen zonder problemen te krijgen?
Inekez1
2 jaar geleden
Ja, technisch gezien moet een led-lamp gewoon in die plaffoniere kunnen. Als jij een 9 watt lampje kunt vinden dat er in past, dan past het dus. Aan de plaffoniere, de led lamp of je elektrische installatie kan niks kapot gaan als je led gebruikt in plaats van halogeen of gloeilamp.