Kan ik de aftapkraan van de boiler gebruiken als waterpunt?

Ik heb in een hok in mijn tuin een boiler hangen (80ltr) met onderaan een aftapkraantje (zie punt 16 op de tekening). Kan ik dit kraantje gebruiken als normale kraan voor bv de tuinslang?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Bordensteker
9 jaar geleden
Het lijkt er op dat de tekening zelf afgetapt werd :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is de tekening die bij de gebruiksaanwijzing zit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 - Ik zie geen tekening, Heb je die wel ge-upload?
2 - Wordt deze nog gebruikt als boiler, of alleen als voorraadvat om de tuin te bewateren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ow dan is er iets fout gegaan met het uploaden denk ik.
In ieder geval zit er onder aan het vat (onder/naast het ontstekingsmechanisme) een (aftap)kraantje (het is zo'n grote boiler van AO Smith). (Volgens de gebruiksaanwijzing kun je hiermee het vat laten leeglopen als hij langere tijd tijdens vorst niet gebruikt wordt.) De boiler wordt nog steeds gewoon gebruikt als boiler, dus ik vroeg me af of ik dan dat kraantje ook kan gebruiken als normale kraan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet, want als het vat leegloopt, dan stroomt er gelijk weer water in via de leiding dunkt me...maar voordat ik iets ga doen wat niet de bedoeling is...

Het beste antwoord

In uw reactie zegt u dat u de boiler nog gewoon als boiler gebruikt. Dat betekent dat er warm water uit het aftapkraantje zal stromen. Dat lijkt me dus niet zo geschikt om de tuin mee te bewateren, nog afgezien van het feit dat het erg kostbaar zou zijn wat betreft uw energierekening. Bovendien zijn tuinslangen er niet op berekend dat er heet water door vervoerd wordt. Maar misschien was het al uw bedoeling eerst de boiler af te zetten. Dan is er nog dit nadeel: aftapkranen hebben meestal slechts een nauwe doorloop, waardoor u geen sterke straal kunt verwachten om lekker mee te sproeien. Ook de automatische vulklep geeft wat verzwakking van de waterdruk. Maar dat laatste kunt u al testen voordat u verder gaat experimenteren. Inderdaad, het afgetapte water zal weer bijgevuld worden, tenzij u de hoofdkraan dicht zet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Misschien wil hij of zij er niet de tuin mee bewateren, maar de wagen een wasbeurt geven. :)