Hoelang hoort een wasbeurt te duren?

Een normale wasbeurt in mijn wasmachine met stroometiket A+++ duurt langer dan drie uur en driekwartier. Is dit normaal? Of kan ik beter het dagelijks programma van 60 minuten gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Pak het instructieboekje. Zeer lange programma's zijn vaak eco-programma's (lang inweken met lage temperatuur is net zo effectief als kort wassen met hogere temperatuur en meer water).
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Bij mij maakt het uit hoe vol ik de trommel heb. Zit er bijna niets in, is hij vaak met 70 minuten klaar, terwijl 6 kilo ongeveer 4 uur kan duren.

Antwoorden (1)

Een wasbeurt moet pas stoppen als de was schoon is.
Met een eco-stand duurt dit langer. Kies je een eco-stand van 40 graden, dan wast je wasmachine eigenlijk op een lagere temperatuur dan 40 graden. Een lage temperatuur betekent minder energie om het water te verwarmen, dus besparing. Omdat het water en het wasmiddel bij de eco-stand langer kunnen inwerken, is het resultaat hetzelfde als op de temperatuur die jij bij een normaal programma zou kiezen. Dit is de reden waarom de eco-stand zo lang duurt. De eco-stand wordt vooral aangeraden bij was die vrij vies is omdat je dan voorkomt dat je op hoge temperatuur moet wassen om het schoon te krijgen.

Let op: kies dus altijd het eco-stand programma met de temperatuur waarop je bepaald wasgoed bij een normaal programma zou wassen. Je wasmachine gebruikt uit zichzelf een lagere temperatuur dan jij instelt. Het is overigens helemaal niet verkeerd om een kort wasje te draaien op lage temperatuur, zeker als je kleding niet heel vies is.
SimonV