Mijn methode is alle inhoud met diepvrieselementen in plastic zakken of koeltassen op een koude plek opbergen.
Vriezer uitschakelen en vervolgens met een föhn de vriezer ontdooien.
Natuurlijk oppassen dat er geen water in de föhn komt.
Dat kost me een half uurtje.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tip
Als je vriezer ontdooid is, de vriezer met een schoonmaakdoekje inwrijven met dun laagje glycerine, dat te koop is bij de drogist. Daardoor hecht het ijs niet aan de vriezerwand en bij de volgende keer ontdooien laat het ijs makkelijk los.

Toegevoegd na 2 dagen:
Tip 2, met dank aan Boldeagle
Zet eerst zo'n tien minuten een schaal met heet water uit de kraan in het vriesvak en sluit de deur.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat wij altijd doen is een schaal met heet water uit de kraan in het vriesvak zetten en de deur voor 10 minuten sluiten , daarna met een theedoek erbij de deur weer openen en het meeste ijs kun je dan zo weg halen of met de hand of met een kunststof spatel
SimonV
7 jaar geleden
Ook een aardig idee.
Tien minuten is genoeg?
Bordensteker
7 jaar geleden
Het leuke van de methode met een schaal heet water (in een vriesvak van een koelkast) en/of (daarbij) een grotere bak of emmer met heet water (in geval van een diepvrieskast) is dat de natuur het meeste werk voor je doet. Je zit lekker in alle rust de krant te lezen terwijl je grote en kleine stukken aangekoekt ijs van de vriesoppervlakken naar beneden hoort vallen. Dat er een deel in het water valt geeft ook nog niks.
Het water hoeft ook niet kokend heet te zijn (da’s veel te link om mee te gaan sjouwen).
Flink warm uit de boiler of geiser (of waterkoker maar dan met wat koud erbij), dat wint het in een mum van tijd van het aangekoekte ijs.
Afgevallen ijskoeken en brokstukken met smeltwater in een aparte emmer of bak scheppen of sponzen, daarna droogmaken en verder het interieur met open deur laten drogen. Als dat sneller moet is een ventilator de beste methode, maar een föhn kan ook wel, alhoewel er dan we delen nogal onnodig heet kunnen worden. Voor het weer in bedrijf stellen wat glycerine of vaseline op de koudste oppervlakken zal ik ook eens proberen. Het valt me bij het lezen van de bron op dat er een aantal mensen reageren die gewend zijn het met de warme lucht blazende föhn te doen, maar (zonder geturfd te hebben) vooral ook veel die het met de vanzelf opstijgende warmte van warm water doen. Zeilers en zweefvliegers zijn altijd heel tevreden als de stille kracht van de natuur het werk wil doen! In 10 minuten zijn er al plakken ijs aan het vallen, maar alles in de warme dampen vanzelf laten loskomen duurt toch wel wat langer, al heb ik hierbij nooit scherp op de tijd gelet. Check met een thermometer dat de binnenkant weer voldoende ver afgekoeld is alvorens het voedsel er weer terug in te leggen, anders is het koude voedsel bezig de nog steeds abnormaal warme (maar reeds draaiende) kast verder af te koelen – door warmte op te nemen!, en dat wil je niet ... bij moderne zuinige goed geïsoleerde koelkasten en vriezers is de afkoelcapaciteit van het motortje (de compressor) eigenlijk niet zo groot.