hoort een vrieskist constant te zoemen?

Het gaat om een 2e hands wat oudere vrieskist. Deze zoemt vrij hard. Is dit normaal en valt er wat tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Een koel- en vrieskast is niets anders dan een pomp die vloeistof door een kritiek punt pompt. Een vernauwing. De pomp is uiteraard aan slijtage onderhevig, maar het leidingen stelsel ook. Trek 'm eens van de muur. Als het de pomp is dan zou je die, als je een hobbyist bent, kunnen vervangen. De rest lijkt mij onbegonnen werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Een koel of vrieskast hoort van rijd tot tijd aan te slaan om de temperatuur omlaag te brengen en dan weer uit te gaan voor een tijdje. Als de pompmotor voortdurend draait dan is er iets niet in orde en vreet het apparaat energie. In de handel zijn voor enkele tientjes apparaatjes te koop waarmee je het energiegebruik van elk apparaat in huis kunt meten. Je kunt ook zien hoe lang het apparaat bijvoorbeeld op een dag daadwerkelijk aan heeft gestaan. Op een dag van 24 uur is een vriezer maar enkele uurtjes in bedrijf. Tenzij je hem steeds open en dicht doet natuurlijk, want dan moet hij meer koelen. Je ziet op het apparaatje ook de hoeveelheid KW die je vriezer heeft gebruikt. Dat kan bij een defecte vriezer heel veel zijn. Een goedkope tweede hands kan dus heel erg duurkoop zijn.