kan mijn koelkast zonder herrie in een nis?

Wij hebben direct naast de keuken een nis van 60cm breedt en 220 hoogte nu willen we een inbouwkast vd Ikea met een koelvries combi en vragen we ons af of de koelkasten van 35 decibel vd Ikea echt stil zijn en of zo n kast niet een klankbord wordt welke maatregelen kunnen we treffen de ruimte grenst nl aan de slaapkamer vast en wil echt stilte dan

Toegevoegd na 5 minuten:
Heeft iemand een goede oplossing

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je in de eerste plaats in de gaten moet houden dat er luchtcirculatie mogelijk moet zijn (achterkant) en inderdaad waterpas. Maar ik zou er ook zo'n rubbertapijtje onder kopen dat het geluid dempt en tevens zorgt dat hij goed op zijn plaats blijft staan. Het mijne kocht ik bij een bouwmarkt en ik heb ze ook onder de wasmachine en de droger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij geen probleem mits de koelkast absoluut waterpas wordt geplaatst dan maakt de compressor het minste 'herrie' het staat tussen aanhalingstekens omdat herrie nogal een overdreven term is. Een koelkast van 35 decibel komt overéén met een stille slaapkamer dus weinig kans dat die houten nis als klankbord gaan fungeren, heeft ook meer met resonantie te maken dan met sterkte(in geluid druk) van geluid....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+plus.
Inderdaad, 35 dB stelt niets voor. Ik vind deze tabel duidelijker:
http://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/hoe-hard-klinkt-een-decibel/ Een kast er omheen zal het geluid nog verder reduceren. Iets gaat pas als klankbord werken als dat iets ook werkelijk contact maakt met dat klankbord. Novy: let wel op dat je koelkast ondanks het inbouwen nog ventilatiemogelijkheid heeft, want hij moet aan de achterkant zijn warmte kwijt kunnen.