Kan een koelkast voor brand zorgen als hij te dicht tegen de muur staat?

Pieterke
een jaar geleden
Het kost je in elk geval veel stroom want het apparaat moet harder werken. Ook heb je kans dat er water in je koelkast komt te staan als deze te dicht bij de muur staat. Dit laatste weet ik uit ervaring.

Antwoorden (1)

Nee. Een koelkast kan in brand vliegen door bijvoorbeeld:
- defecte stekker en voedingskabel
- defecte elektrische bedrading
- defecte ventilatormotor of compressorventilator

Een koelkast moet hard werken om het binnenin het apparaat koud te krijgen en houden. Bij dat proces komt ook warmte vrij. De warme lucht die de koelkast produceert komt er via het rooster, dat vaak aan de achterkant zit, weer uit.
Als de koelkast te dicht tegen de muur staat, kan deze door onvoldoende ventilatie oververhit raken en problemen krijgen als slechtere koeling, harde geluiden, hogere energiekosten, storing van de condensor of compressor.
Plaats je de koelkast dicht tegen de muur dan ontstaan er ook grote temperatuurverschillen. Dit kan zorgen voor meer condensvorming in de koelruimte. De koelkast wordt dan nat van binnen.
SimonV
een jaar geleden