Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn soldeerbout word niet heet genoeg kan iemand mij helpen?

Mijn soldeerbout wordt niet heet genoeg. Ik heb pas een nieuwe soldeerstift gekocht er wat afgevijld, ( omdat hij niet paste.) en nu wordt hij niet heet genoeg dus als ik soldeer smelt wordt het half vloeibaar. Het wattage van de soldeerbout is 100W. En het soldeer is 3 mm dik. ik heb ook al 0.7 mm dik soldeer geprobeerd dat gaat iets beter maar nog kan ik niet solderen. Kan iemand mij ook wat soldeertips geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor tin gebruik je (dus de samenstelling, Lood, loodvrij etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50% lood en 50% tin

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Door het afvijlen heb je waarschijnlijk te veel materiaal verwijderd. Er is dan niet voldoende kontakt tussen het verwarmingselement en de stift zodat er onvoldoende warmte wordt doorgegeven.
Alleen een juist passende stift zal dit probleem oplossen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog wel een andere liggen die past,
Maar ik ben zo dom geweest om daarmee plastic te smelten. dus daar zitten allemaal resten op en als ik dat er afschuur met schuurpapier komt het daarna weer terug.
Als de stift niet goed aan sluit in de bout dan kan die ook niet goed de warmte geleiden
Is de binnenkant van de bout en het schroefje ook goed schoon als dat zo is, kan de verwarmingselement niet goed meer zijn of de aan sluitingen daarvan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding