Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ook andere lampen dan gloeilampen gebruiken voor een lavalamp?

Een gloeilamp geeft warmte af daardoor smelt de was in de lamp en krijg je het effect van een lavalamp. Zou een spaarlamp warm genoeg worden om ditzelfde effect te krijgen? Of zijn er misschien andere oplossingen aangezien het steeds lastiger word om aan gloeilampen te komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, ik denk niet dat andere lampen hier goed genoeg voor zijn.
Ik zou dus nog maar een paar reserve lampen kopen, om nog het maximale plezier uit de lamp te kunnen halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Die lavalamp werkt alleen maar omdat een gloeilamp 95% van de energie omzet in warmte. Daarom zijn spaarlampen juist uitgevonden. Je kunt wel een spaarlamp gebruiken, maar dan heb je ook nog een verwarmingselementje nodig van ca. 100 Watt. Dat is best in elkaar te knutselen.
(Lees meer...)
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, jij bent geestig. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?
Je zou een halogenlamp kunnen proberen
maar het moeilijkste is natuurlijk om de juiste sterkte
te kiezen want hij moet toch een bepaalde warmte afgeven want anders werkt de lamp niet.
En deze lampen heb je met diverse fittingen
dus keuze genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom probeer je geen warmteplaat? Liefst een die je kan afstellen kwa temperatuur, zodat er geen gevaarlijke dingen gebeuren.

Ik zat ook te denken aan een thermische kookplaat. Zo eentje waar je één pan op kan zetten. Maar dat lijkt mij gevaarlijk omdat het water kan gaan koken, en de andere ingredienten dan misschien gevaarlijk kunnen reageren op elkaar.

Ik zag toevallig op youtube een video en dat bracht mij op het idee...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gloeilampen gaan uit de handel, omdat ze zoveel energie verbruiken. Maar als je dan een warmteplaat gaat plaatsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh nee, das inderdaad nogal dom ,... nou ja, was leuk geprobeerd toch?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding