Wat zijn ongeveer de kosten (in euro's) van 1x je mobiel opladen?

Ik probeer een beetje zicht te krijgen op het verbruik van een aantal apparaten hier in huis en wat de bijbehorende kosten zijn.
Een mobiel is daarbij een vage factor omdat deze met een hoge laadstroom begint, maar later een steeds kleinere stroom heeft.

Natuurlijk zijn er veel factoren, wil je het precies uitrekenen. De ene keer is de accu wat leger dan de andere e.d.

Maar daar gaat het niet om. Het is meer dat ik de orde van grootte wil weten. Zijn het slechts een paar centen, of dubbeltjes of toch meer euro's per lading ?

Het mobieltje is kwestie is een Samsung A3 2016, maar nogmaals, het gaat om de 'orde van grootte', dus met gegevens van een redelijk vergelijkbaar mobieltje volstaat het ook.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
7.8K
ronron1212
3 jaar geleden
http://www.energievergelijken.net/uw-smartphone-verbruikt-meer-energie-dan-een-koelkast
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212
Volgens mij kijken ze in dat onderzoek niet alleen naar het opladen, maar ook naar hoeveel stroom het kost om een HD-video af te spelen BIJ Youtube. Kosten die dus niet voor de gebruiker zijn... "Volgens Mark Mills, die onderzoek deed naar het energieverbruik van smartphones, verbruikt een smartphone meer energie dan een koelkast." Ja, maar hij kijkt naar ALLE stroomverbruik, niet enkel die bij Oze thuis. https://www.metronieuws.nl/lifestyle/tech/2016/01/zoveel-kost-het-dagelijks-opladen-van-je-smartphone/
Geen geld
Dus met ongeveer 2kWh per jaar blijft je telefoon in leven. Bedenkend dat de prijs voor 1kWh aan stroom rond de 20 eurocent ligt, kost al het opladen op >>>jaarbasis dus nog geen 50 cent.<<< https://www.greenem.nl/wat-kost-een-koelkast-per-jaar/
Op jaarbasis kost een nieuwe koelkast €35,- bij normaal gebruik. Bij een oud model is dit meer dan 3x zoveel, namelijk €106 euro: jaar in, jaar uit!
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN lees alles dit staat er in het artikel
Voor u persoonlijk kost het opladen van uw smartphone niet zoveel. Volgens een consumentenplatform voor energiezaken is de iPhone 5 bijvoorbeeld geen energieverslindend apparaat. Jaarlijks kost het opladen van deze smartphone maar 75 eurocent per jaar. Maar het totale energiegebruik, is zo groot als dat van de stad Dordrecht. Daar moeten we ons als energieverbruikers wel van bewust zijn.
LeonardN
3 jaar geleden
Ah niet gelezen, zover ben ik nooit gekomen.
De eerste uitspraak EN de titel van de link was zo'n kromme (gezien de context van de vraag) dat ik die eerst ben gaan proberen te ontkrachten.
Misschien een idee om de volgende maal ipv enkel een link te geven ook even de tekst die volgens jou de essentie weergeeft mee te kopiëren. Wat ik bedoel met de titel van de link:
http://www.energievergelijken.net/uw-smartphone-verbruikt-meer-energie-dan-een-koelkast
"uw-smartphone-verbruikt-meer-energie-dan-een-koelkast" Mijn reactie lijkt me dus nogal relevant.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN commentaar maar eerst lezen en begrijpen dat is de kunst en niet altijd iemand direct aanvallen en minnen. Tot ziens
LeonardN
3 jaar geleden
Ik val je niet aan. Ik bespreek mijn actie, leg uit waarom ik het noodzakelijk zag om je reactie te counteren. Daarnaast geef ik je een tip die een volgende counter kan voorkomen. Een reactie kan ik niet minnen.
paulus811
3 jaar geleden
Met een energiemetertje van nog geen 2 tientjes kun je het van elk aangesloten apparaat exact meten. Het geeft ook direct de totale kosten weer.

Het beste antwoord

Nog geen cent per keer.
Bijvoorbeeld: de iPhone 6 heeft een lader van 5W (0,005 kilowatt), en het opladen van 0% naar 100% duurt gemiddeld 1,7 uur. Dan wordt er dus 8,5W verbruikt wanneer je je telefoon oplaadt, wat uitkomt op een bedrag van 0,187 cent per charge.
SimonV