Hoe snel gaat elektriciteit door een kabel?

Als je een schakelaar van een lamp omzet, gaat de lamp vrijwel direct aan. maar hoe snel gaat elektriciteit nou eigenlijk door een kabel.

bijvoorbeeld; zou het mogelijk zijn als je een 1000 km lange kabel hebt (buiten stroomverlies om, dat is even niet van belang), te kunnen meemaken dat je bv 3 seconden moet wachten voordat de lamp aangaat?

6 jaar geleden
19.4K
fremar
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/4117/snelheid-waarmee-stroom-koper-gaat
erotisi
6 jaar geleden
Het woord elektriciteit verwijst in het algemeen naar de beweging van elektronen (of andere ladingdragers) door een geleider in de aanwezigheid van potentiaal en een elektrisch veld. De snelheid van deze stroom heeft meerdere betekenissen. In alledaagse elektrische en elektronische apparaten bewegen de signalen of energie als elektromagnetische golven typisch in de orde van 50% -99% van de snelheid van het licht, terwijl de elektronen zelf veel langzamer bewegen (drift).

Het beste antwoord

De lamp gaat inderdaad vrijwel direct aan. De informatie gaat door de kabel heen met een snelheid die inderdaad in de orde van de lichtsnelheid ligt.

Echter, de elektronen gaan een stuk langzamer door de kabel heen. Dit wordt de drift genoemd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drift_velocity
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae69.cfm

De snelheid van de daadwerkelijke elektronen die door de kabel gaan ligt dus een stuk lager. Dit ligt in de orde van een paar mm per seconde. Waarom gaat het ligt wel direct branden? Omdat de gehele kabel met elektronen gevuld is. Vergelijk het maar met een buis met water. Het water kan er langzaam doorheen stromen, maar zodra je het water aanzet, komt het aan de andere kant er direct uit.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snelheid van elektriciteit zit zo rond de 50-99% van de lichtsnelheid(~300.000 km/s).

Dus als je 150.000 km/s neemt zou je een 450.000 km lange kabel nodig hebben om 3 seconde vertraging te bewerkstelligen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is een kabel die meer dan 70x de aarde omgaat.
6 jaar geleden
jacob46
6 jaar geleden
Kun je nagaan hoeveel 1 lichtjaar is. Als een lamp zich op een planeet bevind, die 1 lichtjaar van ons verwijderd zou liggen, en de schakelaar zou op de aarde zijn. En we zetten de schakelaar om. Dan gaat over een jaar de lamp pas branden. Zo werd het door mij eens uitgelegt op de lagere school.
Erna55
6 jaar geleden
@jacob46 :
Het is niet dat de lamp pas over een jaar gaat branden, je ZIET pas over een jaar de lamp branden.
LeonardN
6 jaar geleden
@Erna55 Het is wel zo dat de lamp pas over een jaar gaat branden. Het elektrische signaal doet er namelijk ook even over om aan te komen. Stel dat het elektrische signaal 50% van de lichtsnelheid gaat. Dan doet het er 2 jaar over om aante komen bij de lamp EN nog eens een jaar voor het licht om terug te komen. Het kan dus wel 3 jaar duren voor je effect ziet. Als de lamp dus op een lichtjaar afstand staat.
jacob46
6 jaar geleden
Oeps...hoeveel cijfers is een lichtjaar wel niet in kilometers dan?
Erna55
6 jaar geleden
Ik bedoel ook : een jaar NADAT de lamp brand zie je hier het licht pas, wanneer de lamp op 1 lichtjaar afstand staat. Eén lichtjaar is 9,5 biljoen kilometer : 9.500.000.000.000 km.
LeonardN
6 jaar geleden
Maar het gaat helemaal niet over "nadat de lamp gaat branden". Het gaat juist om de tijd ervoor. Althans in de vraag en de reactie van jacob46. Wat jij zegt klopt, wat jacob46 zegt klopt. En dan krijg je een totaalplaatje van 2-3 jaar (afhankelijk van de snelheid van elektriciteit). "@jacob46 :
Het is niet dat de lamp pas over een jaar gaat branden, je ZIET pas over een jaar de lamp branden." Het is WEL zo dat de lamp over een jaar gaat branden nadat je de lichtknop op aarde aanzet. (langer zelfs omdat elektriciteit langzamer is dan licht). Jullie hebben het over twee verschillende dingen.
jacob46
6 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg. Ik begrijp het nu