Hoe krijg ik de schakelaar in een combinatie schakelaar / stopcontactdoos weer werkend?

Het plastic schakelaartje van een combinatie schakelaar / stopcontactdoos was stuk. Ik heb een nieuwe gekocht en hem precies hetzelfde aangesloten, maar nu doet het stopcontact het wel en de lampen doen het niet. Hiervoor nooit een probleem geweest. Er zijn in de ruimte twee lampen en twee schakelaars, waarvan één dus met stopcontact.
Op de foto zie je de achterkant van het ding.
Van de achterkant gezien:
Rechtsonder: blauw
Linksonder: bruin
Links en rechts boven: zwart.
Meer draden zitten er ook niet.
Bij de buren zit het precies zo en doet alles het wel.

Toegevoegd na 22 uur:
Dank voor de reacties!
Het lukt mij niet om foto's te uploaden helaas.
Inmiddels heb ik het oude stopcontact teruggeplaatst op precies dezelfde manier,
dus in de vier beschikbare contactpunten blauw, bruin, 2x zwart. En dan doen de lampen het wel.
Er is dus een verschil tussen het oude en nieuwe stopcontact. De oude heeft een iets groter binnenwerk, en net als de nieuwe maar vier contactpunten: twee voor de schakelaar en twee voor het stopcontact. De nieuwe heet Peha combi wissel.
Blijft nog de vraag: wat is dan toch het verschil tussen het oude en nieuwe ding?
Woensdag ga ik terug naar de winkel en hoor het dan ws ook, maar ik ben benieuwd!
Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Twee lampen, twee schakelaars.
Deze twee schakelaar bedienen de twee lampen tegelijk (dus met beide kun je de lampen aan en uit zetten)?
Twee zwarte draden? Klink als een wissel schakeling (hotel schakeling).
In dat geval zal het dus een wissel schakelaar moeten zijn en zou er nog een aansluiting, hierop zou dan (ook) de bruin aangesloten moeten worden. Foto's zouden een boel duidelijk maken...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De combi wissel heeft geen drie maar zes kontakten. Steeds drie voor iedere wissel. Het is even puzzelen welke kontakten bij welke schakelaar horen. De kontakten met P zijn de wissel kontakten.

Het beste antwoord

Zoals je de bedrading beschrijft lijkt het op een combinatie van een stopcontact met een wisselschakelaar.
De wisselschakelaar heeft drie aansluitingen: één aansluiting (meestal apart gemerkt met een P) wisselt verbinding met de twee andere.
Deze P aansluiting moet verbonden zijn met de bruine draad van het stopcontact.
Wellicht los je het probleem op door de bruine en blauwe draad van het stopcontact om te wisselen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad de blauwe en bruine draad moesten omgewisseld...Bij het nieuwe stopcontact moet je het precies andersom doen t.o.v. de oude... Dank allemaal voor jullie meedenken en fijn dat het is opgelost!