Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een led driver en een led power supply?

Je ziet op het internet veel power supplies voor led verlichting, maar je ziet ook led drivers. Wie kan mij het verschil uitleggen? Als er een verschil is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik begrijp de vraag nie echt goed maar als je het hebt over een normale led, dan kan je deze op een gewone ~3 V adapter aansluiten, ligt er natuurlijk wel aan welke kleur je gebruikt: Blauw is bijv. 3,1 V maar Wit is 2.3 V
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Jtaw,

google had het snel voor mij gevonden.
een led driver kent meer mogelijkheden, zoals dimmen en kleuren. (alleen meer kleuren leds)
een power supply is bedoeld om zo veel mogelijk licht uit de led te krijgen.

groeten, Dré
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect: Wat een onzin antwoorden.

Voor het efficient aansturen van LED heb je een constante stroombron nodig. De hoeveelheid stroom die je nodig hebt is afhankelijk van het type LED. Veel chinese leveranciers leveren een LED met ingebouwde voorschakelweerstand. Hierdoor is het mogelijk een LED te laten functioneren op een spanningsbron. Het nadeel hiervan is dat de voordelen van het gebruik van LED zoals laag energie verbruik verloren gaat. De enige manier om een LED goed aan te sturen is een Current Source.

Onderdeel van een current source KAN zijn een LED driver van National maar dit hoeft niet zo te zijn.

In de "volksmond" wordt met een LED driver een constant current source bedoelt en met een LED power supply een spanningsbron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding