Waarom gaat mijn fotocamera een tijdje op zwart voor ik weer een foto kan maken?

Ik kan niet meer snel achtereen foto's maken, want het beeld wordt een paar seconden zwart voor ik weer kan klikken. Hoe komt dat, en is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij heeft dat vrij weinig te maken met de batterijencapaciteit en/of de flitser.
Ik herken jou probleem namelijk met mijn camera, en ook zonder flitser en met een volle batterij heb ik daar last van.
Echter heb ik laatst een nieuwe SD-kaart gekocht (Een ''snellere'') en nu heb ik er minder last van. De tijd van het zwarte beeld is zeker minder geworden.
Ik gebruik tegenwoordig dus een SD (HC) kaart van class 10, dat is volgens mij het hoogste wat je kunt hebben.
Volgens mij is het zo dat een SD kaart van een hogere klasse sneller bestanden kan opslaan en overdragen naar bijvoorbeeld PC.
Waarschijnlijk heb je een SD kaart van een lagere klasse, en wellicht ook geen ''HC''.
De mijne is 16gb en heb hem gekocht voor 20 euro bij de Dixons. Echt een aanrader;)
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nieuwe ALKALINE batterijen erin doen. Als het een accu is, die vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heb ik goede alkaline batterijen, die ik ook steeds opnieuw oplaad. Daar ligt het dus niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alkaline batterijen zijn niet oplaadbaar. Ook zijn deze batterijen niet zo geschikt voor een fotocamera omdat ze niet gedurende een korte tijd een groot vermogen kunnen leveren. Gebruik liever oplaadbare NIMH 'batterijen' of beter gezegd accu's
Dit heeft te maken met de snelheid van je camera en ook de snelheid van het kaartje dat je erin hebt zitten. Hierin zijn nogal wat verschillen. Google eens op snelheid en geheugenkaart en je zal verstelt staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar wist ik inderdaad niks van.
Bedankt voor de tip!
De ingebouwde flitser heeft tijd nodig om weer op te laden. Tot die tijd gaat je camera, het scherm dus 'op zwart'. Je kan de camera zo instellen dat de flits niet afgaat. (Flash off) als je voldoende omgevingslicht hebt. Anders moet je wachten tot de flitser weer geladen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het moet toch zeker mogelijk zijn om achter elkaar een aantal foto's te maken? Daar zijn die apparaten toch voor gemaakt? Het is een dure en goede camera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb ik de minder dure camera's getroffen/gekocht. Ook mijn sony Cybershot heeft dit probleem. Actiefoto's lukken soms niet omdat de camera tijd nodig heeft om scherp te stellen. Wat ik dan doorgaans doe is de camera handmatig op de afstand instellen en de flitser uit. Op deze manier kan ik sneller foto's achter elkaar maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klop wat je zegt dat het wel eens duur voordat de camera goed heeft scherp gesteld. Meestal zie je echter tijdens het scherp stellen wel beeld op het scherm. Dit geld ook voor het laden van de flitser. Ik denk dat je het echt moet zoeken in de verwerking en het weg schrijven van een gemaakte foto.
Het kan aan een aantal dingen liggen:
- Het meest voor de hand ligend is dat je een geheugenkaart gebruikt met een lagere schrijf snelheid.
- Wat ook kan is dat je je camera zelf anders in hebt gesteld. Voorbeelden zijn een je camera een effect laten toepassen of in een hogere kwaliteit bestand schieten.
- Als het donkerder is duur het altijd langer omdat je dan een langere belichting nodig hebt voor je foto. Dan duur het verwerken ook langer.

Sommige camera's hebben ook een 'burst mode' hiermee kun je door blijven schieten zonder dat je hoeft te wachten tot het beeld weer opnieuw verschijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip.
Dat is normaal de camera moet eerst de foto opslaan en een locatie kiezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me aan je geheugenkaart te liggen.
Neem een nieuw kaartje - liefst een XD versie - die schrijft de data sneller weg