Waarom zijn mijn foto's steeds onscherp op mijn Olympus vg-120 camera?

Telkens als ik een foto maak, is deze onscherp terwijl ik mijn oude camera juist heb ingeruild voor deze Olympus omdat mijn oude wazige en onscherpe foto's maakte. Nu gebeurt dat dus ook bij mijn nieuwe, hopelijk weet iemand raad hoe ik dit verhelp.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.7K
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat is je sluitertijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je een voorbeeld foto plaatsen, waarin we ook de camera instellingen kunnen zien.

Antwoorden (1)

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je foto's onscherp worden. Natuurlijk kan er een technisch probleem zijn, aangezien je ook met een andere camera problemen hebt met je foto's en deze camera goed beoordeeld wordt ligt het waarschijnlijk aan je instellingen.

Mogelijkheid 1, geen tijd om te focussen
Geef de camera voldoende tijd om te focussen, houd de ontspan knop (knop waarmee je foto's maakt) eerst half ingedrukt.. De camera focust nu en waarschijnlijk hoor je een piepje. Druk daarna de knop verder in totdat de foto gemaakt is.

Fotografie heeft alles te maken met licht. Camera's sturen lichtinval door middel van sluitertijd, diafragma en isowaarde.

Mogelijkheid 2,3,4, Sluitertijd, diafragma en isowaarde
Een te lange sluitertijd kan ontstaan wanneer je een foto maakt met weinig licht. Als je de camera dan niet stil genoeg houdt of het voorwerp die je fotografeert beweegt zicht wordt deze wazig. Een sluitertijd die je minimaal nodig hebt voor portretfotografie is 1/40sec(korter is beter).
Door je diafragma open te draaien (richting een klein getal (kleiner is groter bij diafragma) laat je meer licht binnen en zou je met een kortere sluitertijd kunnen werken. Een open diafragma heeft als (nadeel of voordeel) dat het gebiedt van een foto dat scherp is kleiner wordt. Handig om een voorwerp op de voorgrond scherp te laten worden en de achtergrond wazig.
Wil je een groter deel van je foto scherp hebben en toch een korte sluitertijd gebruiken dan kun je je isowaarde omhoog zetten. De chip is dan gevoeliger voor licht. Nadeel hiervan is dat er zogeheten ruis op de foto kan ontstaan, hoe hoger de isowaarde hoe meer ruis. De foto wordt spikkelig.

De bovengenoemde 3 elementen zijn de basis van fotografie. Op deze site: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ . kun je er alles over lezen.
Waarschijnlijk zie je je diafragma (f waarde), sluitertijd en je iso ook in beeld als je een foto maakt.

Vooral voor een beginner kan dit erg ingewikkeld zijn. Daarom hebben camera's vaak voorinstellingen voor verschillende situaties. Zoek in de handleiding naar sluitertijd, diafragma en isowaarde of deze voorinstellingen. Bijvoorbeeld. Portrait, Landscape, Night Scene en Night+Portrait. Vaak zijn deze makkelijk en snel te vinden en gaat de kwaliteit van je foto's met sprongen vooruit.
Via deze link kun je de handleiding voor je camera downloaden:
http://www.portablegear.nl/olympus/vg-120/handleiding/