Microfoon doet het niet?

Ik heb op mijn headset (Razer Megalodon) een microfoon zitten.. Nou heb ik niet de eerste de beste headset maar alsnog doet hij het echt verschrikkelijk.. Al me vrienden zeggen dat ik een verschrikkelijke ruis heb. Ik heb zo'n beetje alle knoppen op het apparaat zelf al veranderd. Maar niets helpt.. Je kan me nu gewoon totaal niet verstaan als ik praat.. Hoe verander ik dit?
Ik gebruik teamspeak3

Toegevoegd na 11 uur:
Sound Card:
Luidsprekers (6- Razer Megalodon)

Maar het ligt aan me headset zelf, of de instellingen.
andere headsets doen het niet, als ik wil praten komt er gewoon geen geluid uit (ja beetje ruis)...!, maar de headset die ik nu heb, deed het voorheen goed...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het kan aan je headset liggen, maar ook aan je geluidskaart of je instellingen. Qua instellingen is er niet een perfecte instelling (anders was die wel ingebakken) maar hangt het er een beetje van af. Je wilt in principe het volgende:
- laag niveau omgevingsgeluid om je heen (dus niet naast een draaiende wascentrifuge of op een bouwplaats gaan zitten! ;))
- opnameniveau zo laag mogelijk
- microfoon zo dicht mogelijk bij je mond, maar zo geplaatst dat de adem uit je neus en mond niet in de mic blaast
- duidelijk spreken

Maar als je al heel veel met de instellingen hebt gerommeld en bovenstaande al zo'n beetje hebt, en dat maakt niets uit, dan is dat het waarschijnlijk niet een instellingenkwestie. Waarschijnlijk heb je trouwens ook bij je software wel een metertje of zo waarmee je de opnamekwaliteit kunt testen; die hoort 0% tot 10%te zijn als je niets zegt (is dat hoger, minimaliseer omgevingsgeluid en draai opnamevolume naar beneden) en zo'n 50% tot 90% of zo te zijn als je wel wat zegt (is dat lager, spreek harder of dichter bij de mic of zet opnamevolume hoger).

Je zou eens kunnen proberen een andere microfoon aan te sluiten in plaats van die die ingebouwd is in je headset. Als daarmee de opnamekwaliteit beter wordt is je headset niet goed (of niet goed afgesteld), als het niet uitmaakt dan zit 't in je geluidskaart.

Je zou ook de headset op een andere computer kunnen aansluiten en kijken of het dan opeens beter gaat. Zo ja, dan is je headset prima en ligt het aan je geluidskaart.

Heb je een in de computer ingebouwde geluidskaart? (Bij een laptop is dat vrijwel altijd het geval. Bij een desktop tegenwoordig trouwens ook, maar daar kan dus ook een losse geluidskaart in gemonteerd zijn.) Ingebouwde geluidskaarten zijn vaak totaal bagger; voor een paar tientjes heb je een fijne simpele Creative geluidskaart, die is speciaal gemaakt voor geluid (bij ingebouwde is het gewoon 'just another mainboard feature' en meestal ondergeschoven kindje) en dat is een verschil van dag en nacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De genoemde headset heeft een USB-aansluiting zodat veel van jouw goedbedoelde suggesties niet van toepassing zullen zijn.
Toch veel nuttige raad.
Hier de specs van de Razer Megalodon:
http://www2.razerzone.com/Megalodon/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, so right you are :) Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Die heb je natuurlijk ook in het low-end spectrum waar die toch goed hoorbare delay (van AD converting) niet uitmaken... Ik gebruik zelf een AKG HSC 271 broadcast (http://www.bax-shop.nl/studio-hoofdtelefoons/akg-hsc-271-broadcast-hoofdtelefoon-met-microfoon/product-details.html) voor muziekdoeleinden (en soms broadcast). Wat er wel blijft staan is dat je hem eens op een andere computer kunt proberen; heb je dan precies hetzelfde issue dan ligt het waarschijnlijk aan de koptelefoon of de kabel. Heb je dan nergens last van dan moet je toch op je eigen computer eens helemaal opnieuw beginnen met instellen zou ik zeggen... Als ik zo naar de specificaties kijk ziet het er wel uit als een vette headset trouwens... Al vind ik 7.1 surround in een koptelefoon toch wel best bizar; zou ik best eens willen proberen in een 3D shooter... Maar wordt zoiets niet erg kunstmatig? Zit niet een groot deel van de prijs in de surround techniek en de AD en DA technologie, waardoor voor de daadwerkelijke speakertjes een goedkoper-dan-perfect oplossing uitkomt? Ikzelf ga meer voor écht goede kwaliteit analoge wired stereo koptelefoon maar mijn doeleinden zijn waarschijnlijk anders :) Hoe dan ook, succes!