Van welke soort high-tech bril is hier sprake? En kan je het (de effecten op het scherm) ook waarnemen als het indirect is, via 2 (tussen-)schermen?

Aangezien de context van belang kan zijn, bij deze:

In het Belgische tv-programma 'De Mol' kreeg één kandidaat een rood scherm, en alle andere kandidaten een groen scherm. Ze zitten allen met elkaar in dezelfde kamer met een tv, en ze moeten (om en om) voor die tv gaan zitten, die bril opdoen en dan kunnen ze (via die bril) zien of ze een groen of rood scherm hebben. Voor de personen in de ruimte is niet zichtbaar welke kleur het scherm is van de andere kandidaten (ook al zitten ze erbij en kijken ze naar het scherm) de kleuren op het scherm kun je alléén waarnemen met die bril op. Weet iemand toevallig van welke soort high-tech bril hier (concreet) sprake is?

Dat werd er namelijk niet bij gezegd. Het gaat i.i.g om een bril waarmee je kleuren op een scherm kennelijk alleen kan waarnemen als je zo'n dergelijke bril op hebt. Hier kun je de opdracht waarover het gaat bekijken: https://youtu.be/iBos17LrVH4

Op een forum is, n.a.h, de vraag ontstaan (want ook voor het publiek is niet duidelijk wie het rode scherm kreeg) stel ik zet thuis zo'n dergelijke bril op, kun je dan ook thuis zien of het scherm wat ze kregen rood of groen is? Kan je (de kleureffecten op het scherm) met bril op kortom ook waarnemen als het indirect is, via 2 (tussen-)schermen? Of kun je dat alleen waarnemen als je voor het scherm zelf zit met zo'n bril op? (Misschien bestaat er n.l een speciaal soort tv-scherm voor dat soort high-tech brillen, geen idee.)

Toevallig experts die er verstand van hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is gewoon een variant van een 3d bril. De ene bril heeft 2 linker lenzen, de andere bril heeft 2 rechter lenzen.
Als je een bril op hebt met 2 linker lenzen, zie je alleen het beeld van het 3d scherm wat de linker lens vangt, dit is bijvoorbeeld groen. En de rechterlens vangt dan rood.
Als je op dat moment een normale 3d bril op zou zetten, zie je rood en groen door elkaar.

Dit effect kun je niet zien als je thuis zit, want de camera's van het tv programma kunnen de informatie van het 3d tv scherm dat ze daar gebruiken niet zien. Dus thuis een 3d bril opzetten gaat niet werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kort antwoord: nee, niet te zien vanuit thuis. Ze gebruiken in studio aangepaste 3d bril + tv scherm.