Kan je een vervormde stem terugvormen?

Ik heb op internet een spraakbericht gevonden die is omgevormd met naar een heliumstem. Is het mogelijk om die stem weer terug te vormen naar de originele stem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Alleen als u precies weet hoe deze is vervormd (vanuitgaand dat dit door software is gedaan). En dan nog alleen bij benadering.

Antwoorden (2)

met een programma als Audacity moet dat wel ongeveer mogelijk zijn, daarmee kun je de toonhoogte (pitch) of de afspeelsnelheid (speed) verlagen.
Je zult op het gehoor moeten bepalen hoeveel verlaging nodig is om de oorspronkelijke stem te vinden.
Het zal bij toonhoogteverandering niet een excacte weergave van het origineel kunnen zijn omdat bij de verhoging van de oorspronkelijke stem al stukjes geluid verdwenen zijn die bij omkering van het proces niet meer gereconstrueerd kunnen worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het geluidsbewerkingsprogramma is gratis te downloaden op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
en toch werkt het niet helemaal.
Zelf wel eens geprobeerd: een muziekstuk met een (voor mij) bekende en herkenbare stem eerst verhoogd en vervolgens weer verlaagd naar oorspronkelijke pitch. Klinkt een heel andere stem (klank, timbre).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is dan ook waarom ik aangeef dat bij pitch-verandering er wat verloren gaat, bij speed zal er geen probleem zijn. Als de oorspronkelijke stem met echt helium verhoogd was dan zal het resultaat helemaal onvoorspelbaar zijn.
Nee, je kunt een vervormde heliumstem niet zomaar terug vormen.
De mechanische resonantiefrequenties van de vaste of flexibele delen van de spraakholte worden niet veranderd door het heliumgas, maar als gevolg van de hogere resonantiefrequenties in de spraakholte worden de verschillende componenten in het spraakspectrum op een andere manier worden versterkt dan als er alleen lucht is ingeademd. Dit leidt tot een totaal ander timbre van de stem, en ook tot de verandering in de waargenomen toonhoogte.

Je kunt met een programma het timbre en toonhoogte wel omlaag brengen, maar het zal gokken zijn hoe laag je moet gaan om de originele stem, het oorspronkelijke bereik, te benaderen.
Het verschil tussen een mannenstem en vrouwenstem is klein: de grondtoon van een Nederlandse mannenstem ligt rond de 100 Hz, die van een Nederlandse vrouwenstem rond de 200 Hz.

De spraaktechnische kenmerken van afzonderlijke klanken (o.a. lettergrepen en klinkers) en de intonatie en het tempo van spraak van de heliumstem kunnen wel middelen zijn om de spreker te herkennen.
SimonV