Wat is het beste voor de tv? Zie uitleg

Als je tv kykt,maar even n uurtje niet,wat is dan t beste voor t apparataat uitzetten of op stand by? Gaat dus nt om het energie verbruik!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik laat de tv op stand by staan die functie zit er niet voor niets op het kan geen kwaad, de tv elke keer aan en uit zetten is slechter
alleen s'nachts gaat die helemaal uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Dreamqueen;

Die standbyfunctie is er enkel voor je gemak, zodat je steeds de afstandsbediening kunt gebruiken. Als je de TV echt helemaal uitschakelt gebruikt hij op den duur minder energie en het toestel heeft er geen last van. Vroeger moest je TV-toestellen altijd handmatig uit- en aanzetten en die dingen gingen verschrikkelijk lang mee. Uitzetten kan acht geen kwaad.

Toegevoegd na 23 seconden:
'acht' -> 'echt'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij gaat de TV (flatscreen) echt uit als ik 's avonds naar bed ga. Als ik even niet kijk, een paar uurtjes of zo, gaat hij op stand-by. Dat het kwaad kan om hem steeds aan en uit te zetten geloof ik niet, maar zo vind ik het 't gemakkelijkst. Zet hem i.i.g altijd wel eerst met de AB op stand-by voor je hem helemaal uitschakelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een klein circuitje die ervoor zorgt dat de ontvanger van de afst.bed. kan reageren om vervolgens de rest aan/uit te kunnen schakelen.

Voor de rest staat het toestel net zo uit.
ronaldP
13 jaar geleden
Dit antwoord is het technisch antwoord op de vraag en gegeven door een 25 jaar ervaring:
Wat is er aan de hand als een apparaat op stand-by staat? Een klein deel van de voedingsspanning is aan. Deze is gekoppeld aan het infrarood systeem voor een commando om de rest van het systeem aan te zetten. Het grootste deel van het toestel staat uit. Er is geen hoogspanning meer aanwezig (in oudere toestellen). Met de huidige "platte" toestellen is er geen hoogspanning meer toegepast.
In de stand-by stand word de hoofd-condensator, die voor een goede vlakke gelijkspanning moet zorgen onder spanning gehouden, maar éénmaal op zijn lading, gebruikt het zeer weinig energie.
Hierdoor is het energieverbruik zeer laag en niet hetzelfde als wanneer het toestel aanstaat. Dit is met een stroom of energiemeter te zien.
Daar de hoofd-condensator zijn goede werk-spanning heeft, is het beter voor het toestel om vanuit stand-by te starten. Vooral bij kort uit en aanzetten. De onderdelen gaan eerder kapot bij slechte voedingsspanning.
Uit de praktijk is gebleken, dat personen die vaker de spanning er af halen, meer defecten krijgen dan degenen die een apparaat op stand-by laten staan.
Ook je computer staat nog op stand-by bij afsluiten, totdat je de stekker uit het stopcontact haalt, of de hoofdschakelaar op de voeding uitzet (indien aanwezig). Onpraktisch.
Veel apparaten staan tegenwoordig op stand-by.
Stand-by laten staan is geen directe oorzaak van brand zoals gesuggereerd word. Een apparaat dat in brand is gevlogen was defect en dat kan niet tegengehouden worden, wel als het kuren vertoonde.
Energiebesparing?
Men zou andere apparaten moeten beperken om energie te besparen.
Een tv gebruikt in bedrijf, afhankelijk van de grootte 100-300 Watt.
Een wasmachine, droger, strijkijzer, stofzuiger, koffiezetapparaten zijn degenen die zelfs tot 2500 Watt verbruiken.
Veel schemerlampen van bv 25 Watt maal een X aantal, gebruiken ook veel energie.
Iedere dag wassen en strijken kost ook veel meer energie, dan alles achter elkaar strijken en zoveel mogelijk wassen tegelijkertijd.
Dus Tv's die ongeveer 10-20 Watt en minder gebruiken in stand-by zijn niet de boosdoeners.
Persoonlijk staat alles bij mij op stand-by, kan alles zelf repareren, maar hoef dat bijna nooit. En mijn energierekening is niet hoger dan het gemiddelde. Dus ben ook goedkoper uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitzetten

het doet geen kwaad
en het verbruikt minder
stroom