Drone kopen - waarmee rekening houden?

Ik zie veel verschillende type drones, het wordt me alleen niet helemaal duidelijk waarmee ik als beginner rekening mee moet houden. Is het makkelijker om een drone van 30 euro te besturen dan er een van 200? In hoeverre, is zo'n goedkoop ding als dit stabiel in de lucht: http://www.droneman.nl/mini-drone/wltoys-v676/?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Let ook op de wetgeving, je mag niet alles zomaar filmen

Antwoorden (1)

Een beetje een open deur, maar heb je al bedacht wat je met je drone wil gaan doen? Wil je gewoon een beetje recreatief vliegen en schep je er genoegen in om acrobatische kunsten uit te voeren, of wil je de drone gaan gebruiken om luchtfoto’s te maken of video’s op te nemen vanuit de lucht? Bedenk goed wat je plannen zijn en stem daar je aankoop op af.
Tegenwoordig zijn er consumentendrones te koop waarmee je fantastisch stabiele videobeelden kunt maken. Maar let op, het zijn alleen de drones uit het wat duurdere segment waarmee je dit soort semi-professionele beelden kunt schieten.
De kans is groot dat je drone een keer crasht, zeker als je een beginnende piloot bent. In het gunstigste geval kom je er vanaf met wat gebroken propellers, maar als je meer pech hebt dan breekt de behuizing, sneuvelen er motors of breekt je gimbal. Dan is het wel zo handig dat de partij van wie je de drone koopt ook reserveonderdelen levert (vooropgesteld dat de fabrikant deze überhaupt los fabriceert).

Let bij de aanschaf van de drone er ook op in hoeverre je zelf (eenvoudige) reparaties kunt uitvoeren. Sommige drones worden kant-en-klaar geleverd, maar bieden weinig ruimte voor eigen knutselwerk. De DIY pakketten bieden veel meer mogelijkheden op het gebied van tunen en reparatie, maar vergen daardoor wel wat aandacht voordat je überhaupt de lucht in kunt.

Wees ook kritisch op de leverancier van de drone. Heeft de verkoper verstand van UAVs en weet deze wat de (on)mogelijkheden zijn? Hoe zit het met de support als er wat misgaat? Veel webshops doen hun best om de goedkoopste te zijn, maar geven ze thuis als je met een reparatie aanklopt?
Een beetje drone blijft tussen de 10-25 minuten in de lucht op één acculading. Wil je wat langer kunnen vliegen, dan is het een goed idee om een paar reserveaccu’s aan te schaffen. Deze kunnen aardig prijzig zijn.
Het is nog een beetje terra incognita wat betreft verzekeringen voor drones. Bij sommige verzekeraars valt je cameradrone wellicht onder een reguliere cameraverzekering, maar dat is zeker niet altijd het geval. Vraag dus bij je verzekeraar na wat de voorwaarden zijn voor het verzekeren van je drone en wat er gebeurt bij een ‘fly away’ die er mogelijk toe leidt dat je je drone nooit meer terugvindt.

Een ander verhaal is de aansprakelijkheidsverzekering. Want stel dat je drone neerstort en schade veroorzaakt, of erger nog, er iemand gewond raakt?