Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het zin om een koolmonoxidemelder op te hangen als je met een houtkachel stookt?

In een vakantiehuis stook ik soms met een gesloten houtkachel (het is dus geen open haard) en ik vraag me af of een koolmonoxidemelder nut heeft? Uiteraard heb ik al wel gewone rookmelders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zeker, er wordt zuurstof aan de kamer onttrokken en als het huis niet genoeg kieren heeft of omdat de schoorsteen verstopt zit kunnen er gassen in de kamer komen. En dat is gevaarlijk als er een onvolledige verbranding plaats vindt in je houtkachel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik heb er inmiddels een gekocht. Probleem is dat je moeilijk kunt zien of er voldoende kieren zijn, dus beter zekere voor het onzekere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hang een koolmonoxidemelder altijd op een hoogte van 1 á 1,5 meter. CO is zwaarder als lucht. als deze aan het plafond hangt zal hij te laat een melding geven.
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Monaliza, ik had al begrepen dat het plaatsen zorgvuldig moet gebeuren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding