Kan ik koelkast en inductiekookplaat aansluiten met een verlengsnoer?

Hallo ik heb een vraag,

Ik ben in een studio gaan wonen en daar staat een koelkast. Klein inductiekookplaatje moet ik nog koken. Nu zit er onder het aanrecht bij de koelkast geen stopcontact voor de kookplaat en de koelkast. Er is alleen een verslengsnoer die ik moet aansluiten aan het stopcontact boven het aanrecht. Ik zou daar de koelkast en inductiekookplaat aan moeten sluiten. Ik heb hier niks over mee gekregen vanuit huis, maar nu zei een vriendin dat dit echt gevaarlijk is en dat ik bij de bouwvereniging moet vragen of ze een stopcontact plaatsen onder het aanrecht. Waarom is dit zo gevaarlijk? Ik kan wel wat begrijpen met water enzo maar speelt er meer? Ook zei ze dat ik moest vragen om een ‘normaal stopcontact’ en geen ‘peer’, wat bedoelt ze daarmee? ze kon het zelf niet uitleggen maar moest het maar zo doorgeven aan de complexbeheerder…

8.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Vermogen. Hoeveel watt is die kookplaat?
Anna1997
een jaar geleden
Max 2000 watt
paulus811
een jaar geleden
Met peer wordt waarschijnlijk een Perilex stopcontact bedoeld, deze worden vaak voor veel vermogen vragende apparaten zoals kookplaten en ovens gebruikt. Voor een klein plaatje heb je een normaal geaard stopcontact nodig.
Inekez1
een jaar geleden
Een stopcontact boven het aanrecht kan gevaarlijk zijn met opspattend water. Echter, als er een goede geaarde stekker in dat stopcontact zit, kan er nauwelijks water bij. En gebeurt dat toch, dan zal de aardlekschakelaar onmiddellijk in werking treden. Niet zo gevaarlijk dus. Een stopcontact onder het aanrecht kan juist wel gevaarlijk zijn! Kookt je melk een keer over, of stoot je een glas water om op het aanrecht, of lekt je afvoer, dan zou er ineens een heleboel water langs de muur onder/achter je aanrecht kunnen lopen. Veel gevaarlijker dan die paar spetters boven je aanrecht.
paulus811
een jaar geleden
@Inekez1, een aanrechtblad hoort aan de achterkant te worden afgekit. Met dat gevaar zoals jij beschrijft zal het dan wel loslopen.

Antwoorden (2)

Kan wel, maar let wel op dat je een verlengsnoer gebruikt met voldoende capaciteit. Een één-pits inductiekookplaat is doorgaans 2000 watt. Komt een koelkast bij, houd het alles bij elkaar op max. 3000 watt voor de verlengsnoer.
Moet minimaal 3000 watt zijn.
Toegevoegd op 20 mei 2022 09:09: tekst
jc54
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Klopt !
Er dient ook rekening gehouden te worden met de rest van de installatie. 3000W komt al snel rond de 12,5A. Een groep is meestal afgezekerd op 16A. Dus er kunnen niet al te veel apparaten bij op deze groep.
Onderstaande tekst komt van de site van een elektriciën. Mijn conclusie is, dat een stopcontact beter is bij apparaten met een hoog wattage (wegens warmteontwikkeling/risico op overbelasting) en dat je het snoer zo kort mogelijk moet houden. Niet het snoer oprollen.

"Houd de kabels zo kort mogelijk
Langere kabels kunnen op den duur een stuk warmer worden wanneer je ze vergelijkt met korte kabels. Zorg daarom dat je kabel niet veel langer is dan je nodig hebt.

Overbelast de snoeren niet
Snoeren, haspels en stekkerdozen kunnen maar een beperkte capaciteit aan. Vaak wordt dit op de haspel of stekkerdoos wel vermeld. Let goed op dat je deze capaciteit niet overschrijdt; dat kan levensgevaarlijk zijn! Als je niet zeker weet of je een bepaald apparaat nog in de stekkerdoos erbij kunt doen, leg dan een nieuwe haspel neer. Let ook op dat wanneer je een verlengsnoer nogmaals verlengt, ook alles wat op het verlengde snoer is aangesloten meetelt bij de eerste verlengsnoer. Hou dus goed in de gaten dat je de aangegeven capaciteit niet overschrijdt."

Gebruik geaarde
.
Ik vermoed dat met de @peer@ het perilex stopcontact wordt bedoeld. Dat is een stopcontact waarin geen gewone stekkers passen maar alleen -toevallig- perilex stekkers. Dit systeem wordt gebruikt voor elektrische aansluitingen die geschikt zijn voor een hoog vermogen. Denk aan inductie kookplaten of elektrisch koken.
Toegevoegd op 20 mei 2022 10:14: tekst
een jaar geleden