wat betekend een groothoekzoom van 24 tot 35mm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat hangt af van de grootte van je sensor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo, je hebt gelijk.
Maar de vraag heeft een stelling, dat die 24-35mm een groothoekzoom is.
Dus je moet een camera nemen, waarvoor die twee getallen ook daadwerkelijk groothoek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Chbse, voor een compact camera is het wellicht zelfs tele. Voor een DX sensor is het weinig groothoek, voor een FX sensor is het best veel groothoek, maar voor een Hasselblad, mamiya of groter is het wellicht een fisheye lens. Dus super groothoek.

Antwoorden (2)

Groothoek wil zeggen alle brandpunt afstanden onder de 50mm (voor full-frame FX sensoren of 35mm analoge kleinbeeld film).
Korte uitleg: 50mm lens is een brandpunt waarin de foto de werkelijkheid weergeeft. Of je nu door de camera kijkt, of gewoon rechtsstreeks, je ziet precies hetzelfde in grootte.
Groter dan 50 mm is eigenlijk inzoomen op de werkelijkheid, dus groter maken. Dit zijn telelensen. Zoals een verrekijker.
Kleiner dan 50mm is dus groothoek, de werkelijkheid wordt kleiner gemaakt, zodat er meer in het beeld past en dus in de foto komt. Alsof je in een ouderwetse bolle beveiligingsspiegel kijkt, zoals in sommige winkels is te zien.

Zoom betekend dat de lens een instelbaar brandpunt afstand heeft. Dus in jou geval van 24mm tot 35mm. Dit variabel kunnen instellen in 1 lens heet dus zoomen.
24-35mm is dus zoomen in het groothoek bereik.
70-200mm is zoomen in het tele bereik.

Toegevoegd na 21 minuten:
Soms wordt een zoomlens verwart met een telelens. Omdat men denkt dat met inzoomt en dat dus tele is. Dit klopt dus niet.
Een zoomlens is wat anders als een telelens. Een telezoomlens is dus een variant van een zoomlens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie uitleg.
Er worden in de fotografie over het algemeen drie groepen objectieven gebruikt: De standaard objectieven, de groothoek objectieven en de tele objectieven.
Bepalend is de beeldhoek, niet het brandpunt.
De "Standaard lens" heeft een beeldhoek van ± 45°, komt bij kleinbeeld - Full Frame overeen met ongeveer 50mm, bij de consumenten digiflexen ±33mm.
Alles wat een grotere beeldhoek heeft heet groothoek, weer onderverdeeld in semi-, groothoek, super-, en ultra groothoek, en dan nog de fisheye. De 24-34 is in die reeks dus een supergroothoek tot groothoek zoom, met beeldhoeken van ongeveer 90° tot ongeveer 60°, wel op een FF of kleinbeeld camera. Op een consumenten reflex met kleinere sensor komt het overeen met 60° tot 45°, "gewoon" groothoek tot standaard.