Het vizier van mijn camera is onscherp als ik erin kijk. De autofocus maakt desalniettemin scherpe fotos. Kan ik dat vizier weer normaal krijgen?

Ik heb een canon 1000d spiegelreflex. Van de 1 op de andere dag werd het vizier (oog van de camera) onscherp toen ik er doorheen keek. Het is dus nu lastig om manual te focussen. De autofocus maakt wel gewoon mooie fotos. Hoe kan ik dit oplossen? En waar kan het aan liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
9.9K

Antwoorden (4)

Heel vaak is het vizier instelbaar, om het zo in te stellen dat iemand met een bril er ook goed door kan kijken, misschien heb je er perongeluk aangedraait, had dit met mijn eigen toestel ook een keer gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal het wel zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was het. Bedankt voor de snelle reactie!
Rechtsboven, naast de zoeker, zit een heel klein wieltje waarmee je de scherpstelling naar je eigen ogen
kan reguleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Did the trick! Thanks
Vaak kan je inderdaad de dioptrie van de zoeker instellen. Dit kan handig zijn als je een bril draagt om zonder te fotograferen. Met een klein wieltje naast de zoeker kan je dit aanpassen.

Buiten vuiligheid op de zoeker zelf kan ook de spiegel binnenin vies zijn of wazig. Zou normaal niet snel mogen gebeuren.

Het zal de dioptie instellingswieltje wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was het inderdaad. Bedankt!
En als aanvulling op het vorige. Is het oculair (de zoekeropening) schoon.