is het maken van video en fotos met een tablet veel beter dan dat ik dat doen met een smartfoon?

deze vraag stel ik omdat mijn videocamera versleten is, en ik tevens gebruik wil maken van een vertaalapp. met een tab kan ik niet mobiel bellen, met een smartfoon uiteraard wel...is de kwaliteit van video maken met een smartfoon idd zoveel minder dan met een tablet???...zodat om die reden een aanschaf van een tablet beter is???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal weinig verschillen. Het verschil tussen specifieke modellen zal er wel zijn. Er zullen goede en slechte smartphones en tablets zijn. Niks haalt het bij een goede echte videocamera of fotocamera. Zeker in mindere omstandigheden (slecht licht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat ben ik niet helemaal met je eens.
mijn sony xperia z1 maakt toch echt beduidend betere fotos dan mijn onlangs aangeschafte compact camera.
uiteraard heb ik dit overdag getest aangezien voor echt goeie nacht fotos over het algemeen een andere lens wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn persoonlijke ervaring is dat een beetje telefoon betere, vaak zelfs veel betere foto's maakt dan een / mijn tablet. En zelfs nauwelijks onderdoen voor een camera.
Ik zou er geen tablet voor aanschaffen, maar eerder kijken voor een betaalbare camera die beter voor dat doel geschikt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met echte fotocamera bedoelde ik dan ook een DSLR of iig lensverwisselbare camera. Naast kwaliteit van de foto's heb je dan ook veel meer mogelijkheden qua lenzen, zoomen, flitsen etc. Smartphones komen al behoorlijk dichtbij compactcamera's en ook al een heel eind bij DSLR's als het in goed licht genomen wordt. http://connect.dpreview.com/post/5533410947/smartphones-versus-dslr-versus-film?page=4 Voor iemand die hier en daar een kiekje neemt overdag in de buitenlucht is een smartphone meer dan geschikt, een tablet maakt het dan alleen maar onhandiger en zeker niet beter. Naast dat het een superstom gezicht is als iemand met een tablet een foto maakt of filmpje. Oh en over filmen en tablets/smartphones onthoud: https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een smartphone camera review. http://nl.hardware.info/reviews/5183/high-end-camera-smartphones-review-doodsteek-voor-compactcamera
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat er over hoe de camera in het toestel de beelden verwerkt
de camera met de meeste dpi = dot per inch is de beste en geeft de mooiste fotos of film weer, bij film speelt nog de resolutie een grote rol hoe hoger de resolutie hoe beter. Ik zou een nieuwe camera kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wilpin
Nee, nee, nee en nog eens nee. Ten eerste spreek je niet over DPI bij een camera maar over een resolutie of pixelcount. DPI gebruik je bij prints/scans. Resolutie en DPI zijn niet hetzelfde. http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm Ten tweede is het niet zo dat de hoogste resolutie direct het beste is. Ik heb veel liever een 12MP spiegelreflexcamera dan een 30MP smartphone. Ook bij video is resolutie wel een factor maar niet zo dwingend als jij doet geloven. Veel belangrijker dan resolutie is een goede lens, een grote en goede sensor, de manier hoe de sensor uitgelezen wordt, de framerate (ik film liever in 720p@60fps dan in 1080p@30fps of UltraHD in 15fps. En zo zijn er nog veel meer dingen die invloed hebben op een goede (video)camera. Ik had de stille hoop dat ook de minder wetende consument al wist dat resolutie niet alles is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/aankoop/ Megapixelmythe
Hoe meer megapixels hoe beter is vaak de redenatie. Fabrikanten adverteren er ook stevig mee en er is een constante wedloop om de meeste megapixels in de kleinte sensor te proppen. Bedenk echter dat megapixels niet alles zeggen. Hoe meer megapixels er in de camera zitten, hoe groter de foto’s kunnen worden afgedrukt. Maar heb je wel een 2000×3000 pixels grote foto nodig als je alleen foto’s op internet plaatst en/of 10×15cm afdrukjes maakt? Een ander nadeel van steeds meer megapixels, vooral bij compactcamera’s, is dat producenten soms zoveel megapixels op een steeds kleinere sensor proberen te persen dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Dit wordt vooral duidelijk doordat je meer beeldruis in de foto ziet. Een gouden stelregel is dat je 300×300 pixels nodig hebt per ‘inch’ (dpi) voor afdrukken, dus voor het afdrukken van een 10×15cm foto is een resolutie van 1200×1800px meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze domme consument is er achter hoor ;-) . Alles groter dan 5 mp kan ik met het blote oog eigenlijk sowieso niet meer onderscheiden, en inzoomen tot op een wimperhaar bij wijze van spreken. 12 vind ik al overkill, 30 gaat nergens meer over.
Met mijn tablet daarentegen kan ik van een portret van dichtbij nog geen oog scherp in beeld krijgen ; dat is dan ook niet mijn primaire fototoestel ;-)

Het beste antwoord

Meestal zijn tablet camera's troep. Op een sony xperia z1 of hoger is bijvoorbeeld een extreem goede camera te vinden. Ook op de s5, lg g3 of andere toptoestellen zitten echt goede camera's. Maar een echte nikon spiegelreflex camera kan je mobiel natuurlijk niet verslaan. Het hangt wel af van de mobiel die je hebt en de tablet die je hebt. Als je een s4 ofzo hebt zal hij zeer zeker beter zijn dan je tablet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij de Samsung Galaxy S3 is de kwaliteit beter als de tablet dus ligt puur bij telefoon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt net zo goed aan de tablet als aan de telefoon, want "de tablet" bestaat niet. Een tablet kan varieeren van Apples iPad (air) tot een goedkoop B-merk, oftewel het goede antwoord is: het ligt eraan welke tablet je vergelijkt met welke telefoon. Dat het puur ligt aan je telefoon is dus een compleet onzin antwoord....
Nee. Smartphones en tablets zullen veel meer per model afhankelijk zijn van hun camerakwaliteiten dan dat je kan zeggen dat de een per definitie beter is dan de ander. Volgens mij zijn smartphones omdat ze meer als camera gebruikt worden juist wat beter gemiddeld gezien. Ze zijn iig stukken handzamer dan een tablet en veel makkelijker mee te nemen. Sterker nog dat is het hele idee van een mobiel.

De betere vraag is wat het verschil is tussen een smartphone en een gewone compactcamera een systeemcamera of een spiegelreflexcamera(DSLR) of videocamera. Op een paar speciale modellen/onhandige add-ons na kan je met smartphones niet zoomen, laat staan lenzen verwisselen en zo zijn er natuurlijk nog tientallen dingen te verzinnen waarin een smartphone minder is, maar ook waar een zware met meerdere lenzen uitgeruste DSLR minder is. Een smartphone zit bijna altijd in je broekzak.

Als je het gemis in zoomen/verwisselbare lenzen/gemis van knoppen voor lief neemt lijkt mij een smartphone de betere keuze over een tablet. Met een tablet heb je namelijk het slechtste van twee werelden, onhandig meenemen en geen zoom/lenzen wisselen.

Toegevoegd na 2 minuten:
"is de kwaliteit van video maken met een smartfoon idd zoveel minder dan met een tablet"

Mijn vraag is hoe je bij die stelling komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kwaliteit is afhankelijk van de gebruikte camera module. Soms is deze hetzelfde in een telefoon en in een tablet. Je kunt dus nooit stellen dat het een per definitie beter is dan het andere.

Wel is het zo dat er toepassingen zijn die zich beter lenen voor tablets. Maak je bijvoorbeeld een filmpje ter instructie van sport, dans etc. dan kun je die op een tablet direct in een redelijk grootte laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het algemeen zijn de smartphones wel beter, een tablet rondzeulen om "snel" een foto te maken is niet zo handig. Tablet camera's zijn meer geschikt voor skypen/facetimen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal ook afhangen van het aantal megapixel dat de camera heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Megapixel hoeft niet veel te zeggen hoor. Ergens wel natuurlijk, je kan geen briljant scherpe grote foto's maken met een camera van 0,3 megapixel, maar het is onzin om te stellen dat een 8 megapixel camera beter is dan een 5 megapixel camera. De lens en software zijn bepalender vaak...