Waarom blijft een lamp met schemerschakelaar aan?

Een schemerschakelaar zorgt ervoor dat als het donder wordt een lamp aan gaat. Als deze aan is, dan kan hij toch gelijk weer uit, want er is dan immers genoeg licht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daar zijn twee mogelijkheden voor: ten eerste richt men de fotogevoelige cel niet op de lamp zodat hij minder licht van de lamp opvangt. Ten tweede zorgt men voor hysteresis in de elektronica: als de schakeling inschakelt bij een bepaald lichtniveau dan zal hij pas weer uitschakelen als het behoorlijk veel lichter geworden is.