welke oplader heb ik nodig voor batterij/accu 4.8 volt en 300 mah Heb nu oplader met output van 12 volt en 300 ma Wil dit wel?

Toegevoegd na 6 uur:
Is een nimh batterij of maakt dat niks uit voor welke oplader.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Met deze lader maak je er vuurwerk van. Onoordeelkundig handelen met accus en acculaders is gevaarlijker dan veel mensen denken.

Je hebt voor een accu van 4,8 volt een lader nodig die ca 5,6 volt laadspanning kan leveren, en een laadstroom van minimaal 8% en hoogstens 20% van de capaciteit, dus tussen de 24 en 60 mA.

Toegevoegd na 5 uur:
Wat betreft uw toevoeging aan de vraag:
De NiMH oplaadbare batterijen die ik hier heb van verschillende merken en capaciteiten, zowel type AA (penlite) als AAA (potloodcel) specificeren in de opdruk allemaal als ‘standard charge’: laden met 10% van de capaciteit, en de daarbij voorgestelde laadduur varieert dan tussen de 14 en 16 uur. Maar kennelijk kan het in een goede intelligente lader ook wel sneller (als ik even de specificatie bekijk van mijn jaren geleden door de Consumentenbond als goede of beste lader vermelde apparaat), mits de elektronica het laadproces bewaakt en tijdig van de stand ‘snelladen’ overschakelt op ‘druppelladen’. Mijn lader schakelt dan ook zelfs als het bewakingsproces niet bevredigend werkt na 6 uur sowieso over op druppelladen.

Deze standaardlader is echter alleen bedoeld voor batterijen van nominaal 1,2 volt klemspanning. Daarvoor geeft hij dan om ze op te laden tweemaal 1,4 V indien er twee batterijen tegelijk worden opgeladen (dus 2,8 V: dat is de ene mogelijkheid), respectievelijk tweemaal 2,8 V indien er vier batterijen in liggen (dus 5,6 V voor deze tweede mogelijkheid).
Voor één accu van 4,8V moet u echt op zoek naar een lader die een laadspanning van 5,6 V levert, anders werkt het laadproces niet! Wendt u zich daarvoor tot een goede elektronicazaak.

Een handig iemand kan ook nog proberen iets ‘in serie’ te zetten met uw accu’s. Dan zou het gebruik van een lader met een hogere laadspanning misschien te doen kunnen zijn, maar dat niveau van experimenteren valt echt buiten het kader van deze vragenhoek.

Ik neem even aan dat het echt één accu van 4,8 V betreft, en niet vier 1,2 V standaardcelletjes samen in één houder. Want als je ze uit die houder kunt halen, dan passen ze als losse eenheden gewoon in een standaardlader. Dan kun je ze zelfs ook twee voor twee opladen in een kleiner model lader die geschikt is voor twee accuutjes van 1,2 V.
Bordensteker