Kan ik mijn mobiel opladen met fruit?

Ik heb wel eens een filmpje gezien van mensen die hun mobiel opladen door middel van fruit (watermeloen bijvoorbeeld). Welke fruit kan ik het beste gebruiken en kan ik die vaker gebruiken na 1 keer? Wat zijn nog meer van die energiebesparende manieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je doelt waarschijnlijk op de cliché proefjes met een citroen (of ander fruit) met 2 metalen plaatjes er in. Ziet er leuk uit, maar is in feite onzin. De citroen (of ander fruit) produceert echt geen elektriciteit. De elektriciteit wordt geproduceerd door de 2 metalen plaatjes. Dat moeten 2 verschillende soorten zijn, meestal wordt voor de ene koper en voor de andere zink gebruikt. Er gaan elektronen van het ene naar het andere plaatje in de vorm van ionen, het zuur van de citroen is alleen een transportmedium. Als je de 2 elektroden in een bakje met zuur zou plaatsen heb je precies hetzelfde effect. In feite hetzelfde principe als een auto-accu: die is gevuld met zwavelzuur, de platen die daar in gebruikt worden zijn lood en loodoxide. Om terug te komen op je vraag: ja, je zou er misschien een mobieltje mee op kunnen laden. Je moet dan wel een aantal van die plaatjes in serie schakelen om aan voldoende Volts te komen. Goed sappig en zuur fruit is het beste, wel de lamelletjes in citroen of sinaasappel doorsteken of kapot drukken, zodat goed vloeistoftransport gewaarborgd is. Maar ik zou je aanraden voor de vloeistof liever citroenzuur (verkrijgbaar bij de drogist) of schoonmaakazijn te gebruiken. Dat is stukken goedkoper en dan kun je je fruit lekker zelf op eten, dan heb je er veel meer profijt van. Smakelijk eten! Je vroeg nog om andere energiebesparende manieren. Er zijn opladertjes die op zonne-energie werken (http://tinyurl.com/mqsj6cp ) of met een slinger er aan, die je zelf moet draaien (dynamo: http://tinyurl.com/o3z3xpy ). Beiden hebben een ingebouwde accu, die je met een kabeltje kunt verbinden met je telefoon Toegevoegd na 14 minuten: loodoxide moet zijn looddioxide

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100