Hoe fel een lichtje brandt, hangt dit van de stroomsterkte of van de spanning af?

Als je een parallelschakeling hebt en je moet weten welk lampje het hardst gaat branden maar je hebt geen bijkomende informatie enkel dan dat je weet dat een van de twee lampjes verbonden is met een schakelaar en deze openstaat. hoe weet je dan wat er met het andere lampje gebeurt?
Brand dit dan feller, minder fel of blijft het gewoon

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

In parallel, dus hebben ze dezelfde spanning.

Hoe fel de lamp brandt hangt af van zowel de spanning als de stroomsterkte, en de weerstand van beide lampen hetzelfde is zal ook de stroomsterkte hetzelfde zijn. Ik ga er dan van uit dat er verder nites anders in de stroomkring is terug te vinden zoals weerstanden oid.

Conclusie: als het gaat over 2 dezelfde lampen zullen deze even fel branden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een parallelschakeling betekend dat de spanning over het lampje gelijk blijft. De weerstand van het lampje zelf zal niet veranderen, dus de stroom erdoor ook niet.

Het lampje zal niets merken van het feit of het andere lampje al dan niet is ingeschakeld en even fel blijven branden. (mits de spanningsbron voldoende krachtig is)

In feite kun je het vergelijken met de verlichting in je huis.
Al die lampen zijn daar ook parallel geschakeld. Ook daar hoef je bij de ene lamp nooit rekening te houden met de situatie bij de andere lampen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Om iets meer in te gaan op je hoofdvraag: de beweging van de elektronen in de gloeidraad ondervindt weerstand. Dit wekt warmte op. Meer warmte resulteert in een feller licht.

In die zin is de stroomsterkte dus verantwoordelijk voor de lichtsterkte.

Maar omdat de stroomsterkte recht evenredig afhankelijk is van de spanning zijn die twee dus eigenlijk niet te scheiden.

Beide, is dus het antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix